Skjøv Tesla ned fra rekkeviddetronen

Siden NAFs rekkeviddetester startet for alvor i 2020, har en Tesla holdt rekorden for lengst rekkevidde. Nå har en ny amerikaner inntatt førsteplassen.


bil
Foran: Lucid Air i ensom majestet lengst foran i rekkeviddetesten. Foto: Tomm W. Christiansen

I sommerens El Prix var det garantert at vi ville få en ny rekord – enten ville Lucid Air sette ny rekkevidderekord, eller så ville den sette ny rekord for negativt avvik fra WLTP-rekkevidden.

Lucids ferd endte etter 828,6 kilometer, og Tesla Model S sin rekord på 672 kilometer fra sommeren 2023 ble dermed slått.

Sjekk hvor langt alle bilene kjørte her!

mann ved bil
Slutt: Det måtte to testsjåfører til for å tømme batteriet til Lucid Air. Foto: Tomm W. Christiansen

Det er verdt å nevne at den gamle rekorden ble satt da vi fremdeles kjørte bilene helt tomme. Nå har vi endret på testrutinen og stopper testen når bilene mister kraft. I tillegg var været mye penere og varmere da forrige rekord ble satt, enn under denne sommerens test.

Med en oppgitt WLTP-rekkevidde på 960 kilometer ble det likevel et stort negativt avvik for Lucid Air, på 13,7 prosent. Dette var testens største negative avvik med god margin.

Dette er El Prix

To ganger i året tester Motor og NAF rekkevidden og ladehastigheten til elbiler i Norge. Testen gjennomføres sommer og vinter, og utvides med nye modeller etter hvert som de kommer på markedet.

Biler i rekke om vinteren

Punktering

Under sommerens test var det stort sett oppholdsvær, med innslag av noen kraftige regnskyll på fjellet. Temperaturene lå mellom 7 og 17 grader.

Årets rekkeviddetest foregikk ikke uten dramatikk. Etter noen timers kjøring gikk Mercedes-Benz G-klasse ned for telling med en punktering. Det viste seg at en stein var synderen.

stein i dekk
Stein i skoen: Denne steinen satte en stopper for testen til Mercedes-Benz G-klasse, men heldigvis bare midlertidig. Foto: Espen Stamnes Myhr

Etter en drøy time kom kyndig hjelp til unnsetning, og bilen til 2,35 millioner kroner kunne kjøre videre.

Rundt samme tid gikk instrumentpanelet til Hongqi EHS7 i svart, slik at sjåføren mistet relevant informasjon. Etter å ha fått hjelp til å restarte systemet, kunne også Hongqi fortsette testen.

bil får hjelp
Assistanse: Mercedes-Benz G-klasse fikk hjelp så den kunne fortsette testen. Foto: Espen Stamnes Myhr

Stanset først, men presterte godt

De første bilene i testen kjørte ut fra Vulkan parkeringshus klokken 9, og like før klokken 17 gikk den første bilen tom for strøm. Skoda Elroq stanset etter 422 km, kun to kilometer kortere enn oppgitt WLTP.

Cabrioleten MG Cyberster ble den neste til å stanse, med 429 tilbakelagte kilometer.

bil
Ferdig: Skoda Elroq berges etter vel gjennomført rekkeviddetest. Foto: Tomm W. Christiansen

Målt mot sin WLTP-rekkevidde er det likevel Skoda som trekker det lengste strået av disse to, ettersom MG Cyberster har et negativt avvik på 3,2 prosent og Elroq et negativt avvik på 0,5 prosent.

Blant bilene i sommerens test var det generelt mange som havnet omtrent på sin WLTP-rekkevidde.

bil berges
Stilig: MG Cyberster klarte ikke å kjøre like langt som sin WLTP-rekkevidde, men får uansett mange stilpoeng. Foto: Tomm W. Christiansen

Tesla likevel vinner

Blant de største positive overraskelsene finner vi nykommeren Zeekr 7X, som med 593 tilbakelagte kilometer endte 9,6 prosent over sin WLTP-rekkevidde på 541 kilometer.

Bilen med størst positivt avvik var nye Tesla Model Y, som kjørte 11,3 prosent lengre enn sin WLTP-rekkevidde. Model Y endte testen etter 652,1 kilometer.

rød bil
Testvinner: Nye Tesla Model Y ble bilen med best resultat målt mot sin WLTP-rekkevidde. Foto: Tomm W. Christiansen

Ettersom avvik fra WLTP er det viktigste i El Prix, kan man derfor si at Tesla Model Y er vinneren av rekkeviddetesten.

Også Tesla Model 3 imponerte – 720,8 kjørte kilometer ville vært nok til å slå den gamle rekkevidderekorden. Å slå den gamle rekorden klarte også BMW iX xDrive60, som kjørte 690,8 kilometer.

bil
Tesla fortsatt sterke: Tesla Model 3 er den eneste bilen, sammen med Lucid Air, som har kjørt over 70 mil i rekkeviddetesten. Foto: Tomm W. Christiansen