Vil du spare penger med elbilen? Da er dette tallet viktigst

Mange ser nesten utelukkende på rekkevidden når de skal kjøpe elbil, men husk at det er tallet på forbruk som avgjør hvor dyr elbilen er i drift – og hvor langt du faktisk kan kjøre.


Dashbordet i en elbil, hvor tallet på elbilens forbruk er synlig.
© NAF

De som har kjørt bensin- og dieselbiler er vant til å snakke om hvor mange liter bilen bruker per mil. Dette forteller om bilens forbruk, altså hvor mye drivstoff bilen bruker på å komme seg framover.

I en elbil kan vi ikke snakke om liter per mil, siden den kun kjører på strøm. For å måle forbruk i en elbil brukes i stedet kilowattimer (kWh) per kilometer (km), eller kWh per 100 km, som er slik forbruket gjerne vises i bilen når du kjører.

Følg med på forbruket ditt

Mens en bensin- eller dieselbil fylles opp med et antall liter flytende drivstoff, lades elbilbatteriet med et antall kWh.

– Forbruket viser rett og slett hvor mye strøm elbilen din bruker. I de fleste elbiler kan du se snittforbruket de siste 100 kilometerne du har kjørt, i tillegg til forbruket du har der og da, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Å følge med på øyeblikksforbruket mens du kjører kan hjelpe deg til en mer økonomisk kjørestil.

– Men pass på å ikke følge med hele tiden. Det er klart viktigst å ha blikket på veien, sier Sødal.

Elbiler kjører etter hverandre på fjellet i vinterlige omgivelser
Naf og motor tester elbilenes rekkevidde og forbruk to ganger i året. foto: Eirik Aspaas. © NAF

Spar penger med lavt forbruk

Rekkevidde er selvfølgelig viktig å vurdere når du skal kjøpe elbil, men om du vil spare mest mulig penger, er det forbruket du bør se mest på.

Det er forbrukstallet som forteller deg hvor mye strøm bilen bruker, og dermed hvor mye strøm du må lade per kilometer du kjører.

– I tider med dyr strøm kan forskjellen mellom lavt og høyt forbruk i en elbil utgjøre mye penger. Dette gjelder særlig om du lader mye langs veien, hvor prisene er høyere enn om du lader hjemme, sier Sødal.

Det er forbruket som i stor grad bestemmer hvor lang rekkevidde en elbil har, sammen med størrelsen på batteripakken.

– Biler med lavt strømforbruk har god rekkevidde, i den forstand at du utnytter batterikapasiteten godt, sier Sødal.

Vi tester elbilenes forbruk

To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidde, forbruk og ladehastighet på ulike elbiler slik at du får vite hva du kan forvente av de nye modellene på sommeren og vinteren.

Forbruket vil variere

Når du skal finne ut hva som er forbruket til en elbil, kan du få mange ulike svar.

Nye elbiler oppgis med et WLTP-forbruk, som er et tall man har kommet fram til gjennom testing på laboratorium.

– Når du kjører en elbil, vil du merke at forbruket varierer mye og stort sett ikke samsvarer med det oppgitte WLTP-forbruket. Dette skyldes at det faktiske forbruket påvirkes av flere faktorer, som temperatur, bruk av klimaanlegg og din egen kjørestil, sier Sødal.

I det oppgitte WLTP-forbruket tas det hensyn til hvordan noe av strømmen du lader opp bilen med går tapt i prosessen, kalt ladetap. Forbrukstallet du ser i bilen tar derimot ikke hensyn til ladetap, og viser i stedet kun hvor mye strøm bilen bruker på å kjøre. Du kan lese mer om dette her.

På vinteren kan du regne med et betydelig høyere forbruk enn på sommeren, fordi elbilbatterier blir mindre effektive i kulda.

– Hvis det er viktig for deg at elbilen er billig i drift, bør du finne en elbil som har lavt forbruk, fastslår Sødal.

Publisert: 14. desember 2022

Sist oppdatert: 30. november 2023

Kasper Furulund Frøjd,

Les også


Fant du det du lette etter?