Elbilens forbrukstall forvirrer – her er ladeekspertens forklaring

NAF-eksperten svarer: Derfor er det ikke samsvar mellom elbilens oppgitte forbruk og rekkevidde.


Elbiler på vei
© NAF

Elbil er fortsatt forholdsvis nytt for mange bilister, og da oppstår det fort ting man lurer på.

Vi mottok nylig et spørsmål fra et medlem som stusset over tallet på oppgitt forbruk og rekkevidde på en Mercedes-Benz EQE 350 4MATIC.

På den aktuelle modellen er WLTP-forbruket oppgitt til å være mellom 17,5 og 20,8 kWh per 100 kilometer, mens WLTP-rekkevidden er 597 kilometer. Batterikapasiteten er 90,6 kWh.

Medlemmet mener forbrukstallet og batterikapasiteten skulle tilsi en rekkevidde på 517 kilometer, basert på følgende regnestykke:

Batterikapasitet 90,6 kWh / forbruk 17,5 kWh per 100 kilometer = 517 kilometer

Selv i et regnestykke hvor man tar utgangspunkt i det mest fordelaktige forbrukstallet, kommer man altså ikke høyere enn en rekkevidde på 517 kilometer.

Samtidig er WLTP-rekkevidden til EQE 350 4MATIC oppgitt til å være 597 kilometer. Hvordan er dette mulig?

Energitap

Om du gjør denne øvelsen med WLTP-tallene på andre elbilmodeller, vil du også få resultater som ikke gir mening ved første øyekast. Det er imidlertid en naturlig forklaring. NAFs laderådgiver Jan Tore Gjøby forklarer:

– WLTP-forbruk er basert på strømmen som går gjennom ladekabelen, ikke den som går ut av batteriet. Det vil si at forbruket inkluderer ladetapet, sier Gjøby.

Når det kjøres en WLTP-test, kjøres bilen først etter en bestemt syklus som gir rekkevidden.

– Så lades den opp igjen og forbruket inn til bilen måles slik at forbruket beregnes. Hoveddelen av ladetapet er i ombordladeren (OBC), men det er også litt tap i kabler og for å lagre energi inn på batteriet, sier Gjøby.

NAF Ladeekspert
Naf laderådgiver jan tore gjøby. foto: Eirik Aspaas. © NAF

Motsatt

For å forstå forbrukstallet må man altså gå motsatt vei enn i det forrige regnestykket. Det riktige blir:

Batterikapasitet 90,6 kWh / rekkevidde 597 kilometer = forbruk 15,2 kWh per 100 kilometer

– Med dette regnestykket blir bilens forbruk 15,2 kWh per 100 km. De resterende 2,3 kWh per 100 km, som mangler opp til 17,5 kWh per 100 kilometer, er tapet mellom det som skjer fra energien kommer gjennom ladekontakten til den går ut av batteriet, sier Gjøby, og slår fast:

– WLTP-forbruk er alltid høyere enn batterikapasitet delt på WLTP-rekkevidde, og differansen viser tapet.

Snakk med våre eksperter

Har du spørsmål om elbil og lading? Som NAF-medlem har du tilgang til våre biltekniske rådgivere.

Sammenlignbart med drivstofforbruk

Så hva viser egentlig forbrukstallet du får opp i bilens dashbord når du kjører?

– Det er forbruket som går ut av batteriet, fordi det er det som er viktigst når du kjører. Dette tallet inkluderer ikke ladetap, sier Gjøby.

WLTP-forbruket sier dermed ingenting om rekkevidden, men snarere om hvor mye energi du må fylle på elbilen for å tilbakelegge en viss strekning.

– WLTP-forbruk er direkte sammenlignbart med drivstofforbruk på biler med forbrenningsmotor. Når du har fylt alle kWh'ene inn i batteriet, og mistet noen på veien, er det imidlertid selve forbruket av energien på batteriet som er viktig, og da er det denne som vises til føreren, sier Gjøby.

Publisert: 19. september 2022

Sist oppdatert: 9. februar 2024

Kasper Furulund Frøjd,

Les også


Fant du det du lette etter?