Kuldegrader begrenser effekten vesentlig på starthjelperne, og noen egner seg dårlig eller ikke i det hele tatt.

NAF har i samarbeid med Testfakta testet åtte starthjelpere, også kalt «jumpstartere» eller «startboostere», i lommeformat. I tillegg ble en litt større referansemodell, Cotech 36-4023 fra Clas Olsson, testet. Vi ville først og fremst se om de små klarte jobben, men også se på effekten i forhold til de større starterne som har vært mer vanlige på markedet.

De beste i testen

Sonic Starbooster (Mekonomen), Car Rover Battery Booster Pack (Aliexpress) og Jumpstart & Powerbank (NAF Butikken) er de tre beste i testen. Exide Lithium Power følger rett bak de tre. Biltemas hjelper har også bra starteffekt, men mister poeng ved at den har dårlige klemmer for tilkobling og lang oppladningstid.

De dårligste i testen

Trust Starthjelp og Cotech 36-6341 er de to dårligste i testen. De klarer ikke å starte en stor bensinmotor i kulde. Cotech har også dårligst kapasitet ved målingene. Trust er spesielt dårlig i kulde.

Kan brukes til mer enn å starte biler

De små start-/batteripakkene som vi har testet har også andre bruksmuligheter. De kan sikre strøm til mobiltelefon, PC og annet, og de er mer praktiske å ha med på tur enn de store gammeldagse.

En god starthjelper er hjelp til selvhjelp

Et utladet batteri kan dempe gleden på en tur. Det kan skyldes både at batteriet er gammelt kombinert med kulde, eller at man rett og slett har glemt å slå av lysene ved parkering. Selv med NAF i ryggen kan det være både gledelig og tidsbesparende å klare seg selv. Det er heller ikke alltid man har hjelpsomme naboer eller venner i nærheten som kan hjelpe med startkabler.

De små av god kvalitet kan være redningen. Men de dårligste er usikre eller ubrukelige i kulde (rundt ti minusgrader). Uansett bør starthjelperne være temperert for å gi sikker starthjelp. Det er ingen god ide å la starthjelpen ligge i bilen hvis man for eksempel er på hytta på fjellet. Ta den med inn i varmen.

 – Til tross for størrelsen klarte de fleste i testen å starte en større bilmotor som hadde helt utladet batteri i minusgrader. Det er imponerende, sier Daniel Strömberg, testleder vid SP, Sveriges Tekniska Forskningsinstitut som gjorde de tekniske målingene.

Slik virker starthjelperne

Et starthjelper fungerer som et ekstrabatteri som du kobler til bilens batteri med to startkabler. Batteriet er konstruert slik at de kan gi en tilstrekkelig høy maksstrøm på kort tid for å starte en bilmotor. Må det flere startforsøk til, forsvinner nødhjelpen raskere enn med startkabler tilkoplet en annen bil. Om du er usikker på om du kan bruke starthjelperen til din bil, sjekk i instruksjonsboken eller med forhandler. Bruksanvisningen for starthjelperen gir informasjon om bruk og bruksmulighetene.

De større produktene, som vår referansemodell, kan veie nærmere ti kilogram og egner seg best for verksted eller for folk som har stor garasjeplass og sterk rygg.

Her handler det om små bærbare enheter med litium-batterier, som er lette å plassere i hanskerommet eller innerlommen. Men helst ikke i hanskerommet når bilen parkeres i kaldt vær, da de mister mye starteffekt.

 – Disse små starthjelperne har ikke samme kapasitet som de eldre bly-variantene, men på den andre siden er disse enkle å håndtere for vanlige forbrukere, sier Daniel Strömberg.

Tyngre å starte kald dieselmotor

I testen undersøkte laboratoriet om de små ekstrabatteriene kan starte opp en motor med helt utladet batteri og hvor mange startforsøk som kan gå. Testen ble utført både i varme (20 grader) og kulde (-10 grader) på to ulike bensinmotorer. En 2-liters med fire sylindre og en 2,8 liters motor med seks sylindre var testmotorer. Strømbehov på en mindre dieselmotor tilsvarer en større bensinmotor. Å starte større dieselmotor med de små jumpstarterne er usikkert, spesielt i kulde. Dette er ikke testet ut.

– Antall startforsøk kan være avgjørende. Det er ikke alltid bilen starter på første eller andre forsøket, sier Daniel Strömberg.

Det er interessant å se at den beste, Sonic Startbooster fra Mekonomen ga hele elleve startforsøk på den minste motoren i ti minusgrader. De dårligste, Clas Ohlsons og Kjell & Companys jumpstarter klarte bare fire startforsøk, og den store motoren klarte de ikke i det hele tatt.

Misvisende om kapasiteten

Oppgitt kapasitet indikerer kapasiteten og til dels kvaliteten, men dette samsvarer dårlig med de faktiske målingene i testen. Det gjelder spesielt Car Rover, innkjøpt via nettstedet Aliexpress, som oppgir hele 26 amperetimer, mens den har bare sju i virkeligheten ved våre målinger. Flere andre har ned mot halve kapasiteten av det som oppgis fra produsent.

– Den oppgitte kapasiteten kan være veldig misvisende. Som bruker får man ikke utnyttet all energien som fins i batteriene. Produsentene har helt enkelt begrenset energiuttaket for å øke levetiden på produktet. Det er positivt, men spørsmålet er om brukeren bryr seg om dette når man står der med flatt bilbatteri, sier testleder Daniel Strömberg.

De fleste er enkle å bruke. Men isolasjonen på batteriklemmene til Biltemas starthjelp går lett av og innebærer risiko for kortslutning. Ingen fare for støt siden dette er bare 12 volt, men på grunn av stor strømgjennomgang kan det bli stor varmeutvikling.

Kjøpetips

Før du kjøper bør du kontrollere at produktet anbefales din bil. Enkelte biler kan ha følsom elektronikk, så hør gjerne med bilforhandler av din bil. Sjekk også med instruksjonsboken eller forhandler hvor batteriet sitter i bilen, eller om den har spesielt strømuttak, eksempelvis i motorrommet.

Ikke la starthjelperen lades sammen med brennbart materiale eller væsker. Det finnes alltid en brannriskiko. Starthjelperen bør heller ikke brukes om den er nedfrossen, ettersom det kan medføre kortslutning og brann. Litt kroppsvarme fra innerlomma noen minutter  kan være tilstrekkelig.  

Fakta om testen

SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut har testet starthjelpsbatterier til personbiler som også kan brukes som batteribank for mobiltelefon, iPads og datamaskiner.

Målt kapasitet

Laboratoriet ladet ut produktene med lav strøm (1,5 Ampere). Ut fra dette beregnet laboratoriet antall amperetimer som produktene kunne levere. Samt antall oppladinger av mobiltelefon – i testen ble Samsung S6 brukt objekt.  

Oppladningstid

Her målte laboratoriet tiden det tar å lade opp selve hjelpestarteren fra den er helt utladet med medfølgende lader.  

Makstrøm og makseffekt

Produktene ble ladet fullt opp og ble deretter belastet med maksimal strøm i 12 sekunder mot et utladet 62-timers batteri med en kunstig belastning for å begrense strømmen.

Antall startstartforsøk ved + 20 grader

Starthjelperen ble først ladet helt opp og koplet mot et 62 amperes batteri med en belasting som ved målingen av maksimalstrøm. Deretter målte laboratoriet antall 3-sekunders-pulser den kan levere med 150 amperes belastning.

150 Ampere er den strømstyrken en liten bil behøver for å kunne starte ved temperaturer på  ca. 20 grader.

Ut fra dette beregnet man videre hvor mange startforsøk produktene kunne klare ved 250 Ampere, som tilsvarer en kravene på en større motor. 

Antall startforsøk ved - 10 grader

En beregning av antall startforsøk som produktene klarer å levere ved - 10 grader ble gjort ut fra målingene i romtemperatur.

Her går man ut fra at den mindre motoren krever minst 250 ampere, og den store motoren ca. 350 ampere.  

Referansebiler som ble brukt i testen

Liten bil: Saab 9-3 2001- modell med 2 liters motor og 4 sylindre, startstrøm på 150-185 ampere.

Stor bil: VW Sharan 2001 med 2,8 liters motor og 6 sylindre, startstrøm på 240-260 ampere.

Jumpstarterne liker ikke kulde

På linje med selve bilbatteriet blir starteffekten redusert vesentlig når jumpstarteren er nedkjølt, eksempelvis om den har ligget i hanskerommet på bilen i minusgrader.

Flere produkter vil ikke gi start etter første forsøk, men etter andre. Men med litt oppvarming endrer starteffekten seg vesentlig. Ti minutter på innerlommen eller i romtemperatur gir vesentlig bedre starteffekt.