I NAFs trafikantbarometer oppgir seks av ti at de er bekymret for batteriets tilstand hvis de skulle kjøpe brukt elbil.
NAF har hittil i år gjennomført 9000 batteritester. De aller fleste av dem er på omtrent fem år gamle biler, i forbindelse med at garantien på bilene går ut. Gjennomsnittsscoren for testene er at bilene har 92 prosent batterikapasitet igjen. Det betyr at mange biler har nær 100 prosent batterikapasitet, mens andre og gjerne eldre biler trekker snittet ned.
- Dette viser at batteriene er veldig holdbare og at de lever lenger enn bilen, sier Sødal. - Bilen har rustet i filler lenge før batteriet ikke er brukbart lenger, utdyper han.
Lurt å sjekke batteriet før kjøp
Det er alltid lurt å sjekke bruktbilen du vurderer å kjøpe. Selv om elbilbatteriene jevnt over viser seg å holde godt, kan det finnes unntak.
NAF anbefaler en grundig sjekk at bruktbilen før du kjøper. Mye kan du gjøre selv så som å sjekke servicehistorikk, dekkenes tilstand og eventuelle ulyder ved prøvekjøring. Men det rent tekniske er vanskelig å sjekke selv.
- Ta med den aktuelle bilen til et av våre sentre eller et verksted og få en ordentlig sjekk av bilen. Selv om våre tester viser at batteriene holder seg godt, kan det finnes såkalte mandagsbiler der ute. Derfor bør du også spandere på en test av helsen til batteriet, sier Nils Sødal.
Tabell
Hvis du skulle kjøpt bruktbil, i hvilken grad ville du vært bekymret for dette? At en brukt elbil har svekket batteri og redusert rekkevidde
Hvis du skulle kjøpe bruktbil, i hvilken grad ville du vært bekymret for dette? At en brukt elbil har svekket batteri og redusert rekkevidde
| TOTAL | Mann | Kvinne | |
|---|---|---|---|
| Svært liten grad | 3 % | 4 % | 2 % |
| Liten grad | 9 % | 11 % | 7 % |
| Verken liten eller stor grad | 18 % | 20 % | 17 % |
| Stor grad | 35 % | 33 % | 38 % |
| Svært stor grad | 24 % | 24 % | 24 % |
| Vet ikke | 11 % | 8 % | 13 % |
| Total | 100 % | 100 % | 100 % |