NAFs innspill til Nasjonal transportplan 2022 - 2033
Nasjonal transportplan legger rammene for samferdselsinvesteringene i Norge. Vi mener satsingen på samferdsel må økes kraftig. Veiene må bli tryggere og transportløsningene mer effektive.
Kort fortalt
- Vårt hovedkrav er bedre veivedlikehold og mer penger til rassikring
- Vi ønsker en økt satsing på trafikksikkerhet
- Reduserte bompenger er viktig for folks lommebok
Veibudsjettene må styrkes. Mer til vedlikehold
Siden 2013 har antall kroner som går til investeringer doblet seg fra 10 til 20 mrd. kr i året. Samtidig har vedlikeholdsbudsjettet stått på stedet hvil. De siste årene har vedlikehold derfor utgjort en stadig mindre andel av veimidlene.
Fire av fem riksveikroner går i dag til å bygge nytt, mens bare én av fem kroner går til vedlikehold. Vi mener at bevilgningene til vei må økes, og dreies betydelig i retning av økt satsing på vedlikehold.
Rasfarlige veier er en stor belasting og en stor trussel mot trafikksikkerheten. Vi mener det må tas et krafttak for å sikre rasfarlige veier i Norge. Dersom dagens bevillinger ikke økes i årene fremover, vil det ta 35 år å sikre veinettet. Takten i skredsikringsarbeidet må opp.
Staten må ta regningen, ikke bilistene
NAF mener investeringer i infrastruktur skal finansieres av staten. Bompenger som finansiering for samferdselsinvesteringer bør avvikles. Regningen må ikke skyves over på bilistene.
Det er et politisk ansvar at ladeinfrastrukturen for elbiler følger utviklingen i bilparken.
Det bør ikke legges strenge restriksjoner på bruk av bil så lenge kollektivalternativene er lite konkurransedyktige.
Publisert: 28. april 2022
Sist oppdatert: 30. november 2023
Ingunn Handagard,