Nihola e-Family
Nihola el-lastesykkel kan være vanskelig å kjøre uten last, men bedrer seg betraktelig når sykkelen lastes.
El-lastesykkel fra Nihola
Modell: e-Family
Forbrukerkontakt: Nihola
Pris: ca. 54 000 kr
Totalsum: Tilfredsstillende med 3,0 poeng
Lastesykkel med gode seter for barn
Nihola oppleves som ustabil ved kjøring, spesielt i kurver, over ujevnt underlag og ved høy fart.
Lastesykkelen fra det danske merket Nihola krever en erfaren og god syklist for å håndtere en sykkel som har rask respons på manøvrering og med en tendens til å velte. Motoren har en treghet ved start av sykkelen, men reagerer kraftig på høyere assist-nivåer. Det kan være farlig, spesielt i kurver og med tanke på forsinkelse i stans av sykkelen. Det gjør det også krevende å håndtere sykkelen i grupper med andre sykler og trafikanter. Kjøreopplevelsen bedrer seg imidlertid betraktelig når sykkelen lastes. Testpanelet bemerker også at man må lene seg til siden for å sykle rett frem i nedoverbakke.
ADAC fremhever at sykkelen har gode gir, gode bremser og god rekkevidde. I tillegg får den pluss for å ha en godt utstyrt lasteboks med høy komfort for barna og gode seter, selv om sykkelen kan oppleves humpete i høy fart.
Barnas hoder er ikke beskyttet av boksen ved en velt.
ADAC påpeker svakheter som lang ladetid for batteriet, middelmådig støtdemping, lite lesbart display og det de kaller dårlig håndverk i sammensetning av sykkelen (dårlig kabeltrekking og opplevd klirring). I tillegg oppleves syklistens sete som ukomfortabelt.
Produktfakta
Motor | Pro-Movec (500 W) |
---|---|
Antall gir | 8 |
Batteri | 562 Wh |
Type av bremser | Ukjent |
Egenvekt (målt) | 52 kg |
Oppgitt maksvekt (sykkel + fører + last) | Ikke oppgitt kg |
Makslast i lasteboks | 100 kg |
Maksvekt fører | Ikke oppgitt kg |
Resultater fra laboratorietest
Rekkevidde (Ifølge R200) | 77,6 km |
---|---|
Rekkevidde oppmålt (gjennomsnitt) | 56,4 km |
Bremsetest (DIN 79010) | Godkjent |
Ladetid batteri | 7 timer 54 min |
Samlet vurdering* | Tilfredsstillende |
ADAC har vurdert fem faktorer ved syklene; kjøreegenskaper, drivverk og motor, håndterbarhet og komfort, sikkerhet og kvalitet og skadelige stoffer. På hvert av områdene er syklene gitt en score på en skala fra 0.6 til 5.5, der 0.6 er svært god og 5.5 er dårlig. Tallene er lagt sammen til en helhetlig score for hver av syklene.
Er din sykkel registrert?
Vi har laget et sykkelmedlemskap for deg med ett mål: Å skape en tryggere og enklere sykkelhverdag.
Publisert: 15. oktober 2021
Sist oppdatert: 30. november 2023