0

Test av lading: Jaguar I-PACE

Jaguar i-PACE sliter med å nå oppgitt effekt i ladetesten utført av NAF og Motor.

Ladeeffekt (kW) vinter (9-80%)
Ladeeffekt (kW) sommer (8-80%)

Slik lader Jaguar I-PACE

I-PACE lader med CCS-kontakt og skal med siste oppdatering klare å lade med 100 kW.

Produsenten oppgir ikke hvor lang tid det skal ta å lade på sine offisielle salgssider, men oppgir at du skal få 270 km på en time.

Selv under perfekte forhold slet vi med å oppnå effekten Jaguar reklamerer med. Selv etter to timers kjøring på motorveien og 25 grader utetemperatur holdt vi 100 kW kun i 44 sekunder før effekten stabiliserte seg på 77 kW.

Under sommertesten brukte vi 49 minutter på å lade fra 8 til 80 prosent, mens under vintertesten vi brukte vi 50 minutter på å lade fra 9 til 80 prosent. Med forbruket vi målte under testen gir dette 277 kilometer rekkevidde på 1 time på vinter.

Ladetesten

Ladetesten blir gjort etter at bilene har kjørt aktivt på motorvei i to timer. De har så kjørt rett til ladestasjonen, uten å stå i kø og vente på plass.

  • Vi tester hvor raskt bilene lader fra 10 til 80 prosent.
  • Vi måler høyest og gjennomsnitlig effekt av det bilen mottar.

Slik gjør vi utregningene

Utregningene for kostnader knyttet til lading er beregnet ut ifra ladekurven og forbruket registrert under elbiltesten. Prisene forutsetter at batteriet lades fra under 10 prosent og er så driftsvarmt som mulig.


Les også


Fant du det du lette etter?