Bremseklosser og bremseskiver er det som ofte må byttes på bil
Rustne bremseskiver er en kjent utfordring på alle biler, og er blant de hyppigste utbedringene av feil som går igjen - år etter år.
Foto: Marius KromvollOverflaterust og rustbelegg
Hvorfor ruster bremseskiver?
Når du trykker på bremsepedalen, aktiviseres det en kaliper som presser bremseklossene mot bremseskiven. Dermed senkes bilens hastighet. Det kan danne seg litt overflaterust på skivene mellom hver gang man bruker bilen, men dette vil som oftest slites bort ganske raskt.
Bremsekraften er fordelt mellom forhjul og bakhjul på en slik måte at man som oftest har mer bremsekraft på forbremsene enn bakbremsene. Dette vil si at når man bremser, vil bremsene først ta med forbremsene og deretter med bakbremsene.
I hverdagen kjører vi rolig og bremser som regel kontrollert og forsiktig. Da brukes i hovedsak forbremsene og du risiker at det lille rustbelegget som er kommet på bremseskivene bak ikke blir slitt bort. Over tid vil dette kunne utvikle seg og du må til slutt skifte bremseskivene og bremseklossene.
Rust på bremseskiver
De hyppigste reparasjonene på bil er relatert til slitasje, rust på bremseskiver og bremseklosser, samt hjuloppheng. Når det gjelder bremseklosser og bremseskiver, er det flere grunner til at disse delene er de mest utsatte og må derfor byttes hyppigere enn andre deler.
Elbiler mer utsatt for rustne bremser
Uavhenging om du kjører bensin-, diesel-, hybrid- eller elbil – alle har den samme utfordringen: Bremsene blir ikke godt nok brukt.
Det kan være at bilen står mye stille i hverdagen, og kun brukes til kortere turer en gang iblant. Står bilen også parkert ute over lengre tid uten å bli kjørt og det er nedbør, vil det øke sannsynligheten for at bremsene ruster.
«På våre NAF-sentre ser vi eksempelvis at rust på bremseskivene er et mye mer utbredt problem i eksempelvis Oslo enn det det er i Tromsø.
Benjamin Storsveen, produkteier verksted, NAF-senter
For elbilistene er rust på bremseskivene en større utfordring, siden bremsene brukes mindre enn bensin- og dieselbiler. Alle elbiler har en form for regenerering, hvor bilen bruker motoren for å senke farten. Når regenerering brukes, er normalt ikke de fysiske bremsene aktive og du opplever at bilen bremser uten at man trenger å røre bremsepedalen.
Med andre ord så betyr det at bilen på en måte bremser selv, samtidig som det gir strøm til batteriet. Konsekvensen er at bremsene brukes langt mindre og gir økt fare for rust.
Les også:
Bruk bremsene godt og fjern rusten
Pass på at du bruker bremsene jevnlig. Det må gjøres i kontrollerte former, og du må huske på at du må bremse hardt. Bruk gjerne parkeringsplassen hjemme eller finn deg et annet sted der du kan bråbremse uten at det er til fare for deg selv eller andre.
I tillegg er det lurt å spyle bremseskivene litt ekstra når du vasker bilen. Støv, skitt, rust og salt legger seg ofte på bremsedelene og vil bidra til at en bremsekloss eller at kaliper setter seg fast.
På våre NAF-sentre ser vi eksempelvis at rust på bremseskivene er et mye mer utbredt problem i eksempelvis Oslo enn det det er i Tromsø. Skal du kjøpe en bruktbil som er blitt kjørt i en annen landsdel enn det du er vant til å ferdes, er det lurt å ha dette i tankene.
Sjekk bremsene på et verksted
Er du usikker på om rusten har fått ordentlig tak i metallet på bremseskivene dine eller ikke, kan du bestille service på ditt nærmeste NAF-senter med verksted. Vi går over bremsene dine og sjekker om de er utsatt for rust eller slitasje. Jevnlig service kan forebygge potensielle kostnader.
Ofte stilte spørsmål
Publisert: 29. mai 2021
Sist oppdatert: 2. september 2025