Batteriet fører oftest til stans

Flatt batteri er den vanligste årsaken til bilproblemer langs veien. Fersk veihjelpstatistikk fra ADAC viser imidlertid at elbiler stopper sjeldnere enn konvensjonelle biler.


bilberging av bil med åpent panser
Problemer langs veien: Startbatteriet er den største synderen når bilister opplever problemer med bilen langs veien. © NAF

ADAC, NAFs søsterorganisasjon i Tyskland, publiserer hvert år sin veihjelpsstatistikk, og noe forandrer seg aldri. I år, som for alle år tilbake til 1967 er den hyppigste årsaken til problemer bilens startbatteri. For første gang er også elbilene med i veihjelpstatistikken, og tallenes tale er klar; elbiler stopper sjeldnere enn biler med forbrenningsmotor.

Rask hjelp med NAF Veihjelp

Med NAF Veihjelp kan du være trygg på å få hjelp når uhellet er ute. Som medlem får du hjelp uten egenandel uansett hva som er årsaken til at bilen stanser.

Lite dekktrøbbel

Hele 43,2 prosent av utrykningen til tyske ADAC skyltes startbatteriet. Dette er også den vanligste grunnen til at NAF må rykke ut. Feil med motor og motorstyring kommer også høyt opp på statistikken; med hele 23,8 prosent.

Den tredje hyppigste årsaken til driftsstans skyldes problemer med bilens elektronikk. Her innbefattes alt fra generator, til ledningsnett og ulike styringsenheter. Av de som ble hjulpet hadde 8,4 prosent slike problemer.

Rett i overkant av syv prosent hadde problemer med startsperre og nøkler som ikke virket, mens bare 7,2 prosent måtte ha assistanse fordi bilens dekk hadde punktert eller fått skader.

Årsaker til flatt batteri

Mange forlater bilen uten å skru av lysene, lar kupelyset stå på - eller kjører bare kortere turer med mange strømforbrukere på. Da rekker ikke batteriet å lades, og neste gang du skal bruke bilen starter den ikke. Samtidig har batteriene dårligere effekt når det er kaldt ute og gamle batterier klarer seg dårligere enn nye.

Forklaringene til at startbatteriet er synderen er med andre ord mange.

Samme bilde for elbiler

Ser vi på elbilene tegner det samme bildet seg. I tallene fra ADAC er bare elbiler fra 2020 og frem til i dag med. Bakgrunnen er at elbilandelen i Tyskland er betydelig lavere enn hva den er i Norge. For å sikre sammenliknbare tall, og tall som er statistisk gyldige, har man ikke hatt muligheten til å gå lengre tilbake i tid.

Det betyr at også modellutvalget av elbiler som er med i tallene er begrenset. KunBMW i3, Renault Zoe, Volkswagen ID.3 og Tesla Model 3 er registrert i stort nok antall til at de får være med i tallgrunnlaget.

Elbiler har færre problemer

Bildet som tegnes er likevel tydelig. Det er færre assistanser med elbiler enn hva det er for biler med forbrenningsmotor når man sammenlikner innenfor samme årsmodell. Elbilene som var registrert fra 2020 og frem til i dag hadde en veihjelpsindeks på 4,9, mens de konvensjonelle bilene hadde en indeks på 6,9.

Mann fra NAF veihjelp åpner panseret på bil i innkjørsel
Svake startbatterier: Enten man kjører elbil, diesel eller bensin, er årsaken til veihjelp ofte knyttet til bilens startbatteri. © NAF

Når det først er feil på elbiler er det også her startbatteriet som oftest streiker. På ett punkt er det likevel en tydelig forskjell. For mens de konvensjonelle bilene har en feilindeks på 1,3 for motor og drivlinje, er indeksen for elbilene bare 0,2.

Det betyr at elbilene har færre problemer med motorer, motorstyring og kraftoverføring enn hva biler med forbrenningsmotor har.

Fordi tallene ikke strekker seg lengre tilbake enn 2020 er det likevel for tidlig å trekke noen absolutte konklusjoner, men indikasjonen er klar nok: Elbileiere i Tyskland opplever i mindre grad å måtte be om veihjelp enn hva bilister som kjører tilsvarende nye biler med forbrenningsmotor gjør.

Publisert: 3. januar 2024

Sist oppdatert: 8. februar 2024

Jan Harry Svendsen,

Les også


Fant du det du lette etter?