El Prix vinter 2023
Alt om El Prix vinter 2023
Hvordan gikk det under vinterens rekkeviddetest? Se hvilke biler som deltok og hvordan de taklet de blåfrosne forholdene her.
Vinterens store elbiltest bød på noen reale utfordringer for både biler og testpersonell, med gnistrende sol og temperaturer som svingte mellom null grader og ned mot minus 20 oppe på snaufjellet.
Nedenfor finner du hovedfunnene fra testen, samt lenker til mer utfyllende artikler om resultatene.
Skur 13 på Tjuvholmen var startstrek for vinterens rekkeviddetest. Her hadde de romtempererte bilene fått fulladet seg natta over.
Det var knyttet stor spenning til hvordan Toyotas første rene elbil, bZ4X kom til å håndtere vintertemperaturene.
Det ble lange dager på sjåfører og co-piloter. Her er det Broom-Vegard og NAFs Ingunn Handagard som endelig har kjørt Tesla Model X Plaid tom for strøm.
Oppe på fjellet var det minus 15 grader. Kaldt for både biler og folk. Heldigvis var de gule ikke langt unna.
Så langt kjørte bilene
WLTP Rekkevidde (km)
Målt rekkevidde (km)
Avvik (km)
Diagrammet viser hvor langt bilene kjørte sammenlignet med WLTP-tallene. Du kan selv velge å vise én eller flere kategorier.
Les mer om rekkeviddetesten
Se Elbilpodden fra Otta
Testsjef Anette Berve og Motors Øivind Monn-Iversen diskuterer testresultatene med gjester.
Elbilpodden fra Skur 13 i Oslo
Fokus på nyttelast
Når vi først hadde 29 elbiler samlet under samme tak, benyttet vi anledningen til å få veid alle sammen.
Fasiten? Kun 8 veide det de var oppgitt til å veie - eller mindre.
Elbiler og bilstoler
I tillegg til å veie bilene, testet vi også et utvalg av bilmodellene med tre typiske bilstoler for barn.
Les mer om El Prix vinteren 2023
Ladetrøbbel for ladetesten
De som har fulgt oss en stund, vet at det gjerne tar en ukes tid før vi publiserer resultatene av ladetestene. En av grunnene til dette, er at vi kontrollregner på resultatene, slik at alle kan være trygge på at tallene stemmer.
Dessverre viste kontrollregningen denne gangen at det var noe muffens med enkelte av ladetestene på grunn av teknisk feil. Fordi vi ikke kunne være helt sikre på at feilen ikke hadde påvirket alle testene, tok vi den tunge avgjørelsen å ikke publisere ladetestene.
Ruten bilene kjørte
Nedenfor kan du følge ruten bilene tok ut av Oslo og opp mot fjellet.
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Publisert: 22. september 2023
Sist oppdatert: 30. november 2023