Samling biler og bilbergere

El Prix vinter 2023

Alt om El Prix vinter 2023

Hvordan gikk det under vinterens rekkeviddetest? Se hvilke biler som deltok og hvordan de taklet de blåfrosne forholdene her.

© NAF

Alle saker i serien

Vinterens store elbiltest bød på noen reale utfordringer for både biler og testpersonell, med gnistrende sol og temperaturer som svingte mellom null grader og ned mot minus 20 oppe på snaufjellet.

Nedenfor finner du hovedfunnene fra testen, samt lenker til mer utfyllende artikler om resultatene.

Blå Tesla Model S
Grå bZ4X på motorveien
Strømtom Model X
Hongqi på bergingsbil

Skur 13 på Tjuvholmen var startstrek for vinterens rekkeviddetest. Her hadde de romtempererte bilene fått fulladet seg natta over.

Det var knyttet stor spenning til hvordan Toyotas første rene elbil, bZ4X kom til å håndtere vintertemperaturene.

Det ble lange dager på sjåfører og co-piloter. Her er det Broom-Vegard og NAFs Ingunn Handagard som endelig har kjørt Tesla Model X Plaid tom for strøm.

Oppe på fjellet var det minus 15 grader. Kaldt for både biler og folk. Heldigvis var de gule ikke langt unna.

Så langt kjørte bilene

WLTP Rekkevidde (km)

Målt rekkevidde (km)

Avvik (km)

Diagrammet viser hvor langt bilene kjørte sammenlignet med WLTP-tallene. Du kan selv velge å vise én eller flere kategorier.

Se Elbilpodden fra Otta

Testsjef Anette Berve og Motors Øivind Monn-Iversen diskuterer testresultatene med gjester.

Elbilpodden fra Skur 13 i Oslo

Dette er El Prix

To ganger i året tester Motor og NAF rekkevidden og ladehastigheten til elbiler i Norge. Testen gjennomføres sommer og vinter, og utvides med nye modeller etter hvert som de kommer på markedet.

Biler i rekke om vinteren
Bil som kjøres opp på mobil veiestasjon
Testresutater skrives ut på et lite papirark
NAF avdekker elbilenes nyttelast på veiestasjonen. © NAF
Mobil vektstasjon. © NAF

Fokus på nyttelast

Når vi først hadde 29 elbiler samlet under samme tak, benyttet vi anledningen til å få veid alle sammen.

Fasiten? Kun 8 veide det de var oppgitt til å veie - eller mindre.

Smilende mann i bil
Bilstol i ID.Buzz
NAFs Nils Sødal tester beinplass når bilstol er montert. © NAF
© NAF

Elbiler og bilstoler

I tillegg til å veie bilene, testet vi også et utvalg av bilmodellene med tre typiske bilstoler for barn.

Ladetrøbbel for ladetesten

De som har fulgt oss en stund, vet at det gjerne tar en ukes tid før vi publiserer resultatene av ladetestene. En av grunnene til dette, er at vi kontrollregner på resultatene, slik at alle kan være trygge på at tallene stemmer.

Dessverre viste kontrollregningen denne gangen at det var noe muffens med enkelte av ladetestene på grunn av teknisk feil. Fordi vi ikke kunne være helt sikre på at feilen ikke hadde påvirket alle testene, tok vi den tunge avgjørelsen å ikke publisere ladetestene.

Ruten bilene kjørte

Nedenfor kan du følge ruten bilene tok ut av Oslo og opp mot fjellet.

Publisert: 1. februar 2023

Sist oppdatert: 30. januar 2024

Kjersti Stuestøl,

Fant du det du lette etter?