El Prix vinter 2023
Alt om El Prix vinter 2023
Hvordan gikk det under vinterens rekkeviddetest? Se hvilke biler som deltok og hvordan de taklet de blåfrosne forholdene her.
© NAFVinterens store elbiltest bød på noen reale utfordringer for både biler og testpersonell, med gnistrende sol og temperaturer som svingte mellom null grader og ned mot minus 20 oppe på snaufjellet.
Nedenfor finner du hovedfunnene fra testen, samt lenker til mer utfyllende artikler om resultatene.
Skur 13 på Tjuvholmen var startstrek for vinterens rekkeviddetest. Her hadde de romtempererte bilene fått fulladet seg natta over.
Det var knyttet stor spenning til hvordan Toyotas første rene elbil, bZ4X kom til å håndtere vintertemperaturene.
Det ble lange dager på sjåfører og co-piloter. Her er det Broom-Vegard og NAFs Ingunn Handagard som endelig har kjørt Tesla Model X Plaid tom for strøm.
Oppe på fjellet var det minus 15 grader. Kaldt for både biler og folk. Heldigvis var de gule ikke langt unna.
Så langt kjørte bilene
WLTP Rekkevidde (km)
Målt rekkevidde (km)
Avvik (km)
Diagrammet viser hvor langt bilene kjørte sammenlignet med WLTP-tallene. Du kan selv velge å vise én eller flere kategorier.
Dette er El Prix
To ganger i året tester Motor og NAF rekkevidden og ladehastigheten til elbiler i Norge. Testen gjennomføres sommer og vinter, og utvides med nye modeller etter hvert som de kommer på markedet.
Fokus på nyttelast
Når vi først hadde 29 elbiler samlet under samme tak, benyttet vi anledningen til å få veid alle sammen.
Fasiten? Kun 8 veide det de var oppgitt til å veie - eller mindre.
Les testen om nyttelast
Elbiler og bilstoler
I tillegg til å veie bilene, testet vi også et utvalg av bilmodellene med tre typiske bilstoler for barn.
Les testen her
Ladetrøbbel for ladetesten
De som har fulgt oss en stund, vet at det gjerne tar en ukes tid før vi publiserer resultatene av ladetestene. En av grunnene til dette, er at vi kontrollregner på resultatene, slik at alle kan være trygge på at tallene stemmer.
Dessverre viste kontrollregningen denne gangen at det var noe muffens med enkelte av ladetestene på grunn av teknisk feil. Fordi vi ikke kunne være helt sikre på at feilen ikke hadde påvirket alle testene, tok vi den tunge avgjørelsen å ikke publisere ladetestene.
Ruten bilene kjørte
Nedenfor kan du følge ruten bilene tok ut av Oslo og opp mot fjellet.
Her er alle bilene i testen
Del 1: Alt om El Prix vinter 2023
Hvordan gikk det under vinterens rekkeviddetest? Se hvilke biler som deltok og hvordan de taklet de blåfrosne forholdene her.
Del 2: El Prix 2023: Skuffende nyttelast for elbilnyhetene
Kun 8 av de 29 bilene i vinterens store elbiltest - El Prix - veide det de var oppgitt til å veie – eller mindre.
Del 3: El Prix vinteren 2023: Dette er den beste familiebilen
Det finnes flere kriterier enn rekkevidde når du skal velge elbil. Vi har sett nærmere på hvilken av bilene fra El Prix vinteren 2023 som er den beste elbilen for familier.
Del 4: Test: Plass til bilstol i familie-elbiler
En trygg bilstol er viktig for barnets sikkerhet, men du må ha nok plass i bilen. Vi har testet 11 nye familie-elbiler for å se hvilke som har best plass til bilstoler.
Del 5: El Prix: Ny rekkevidderekord i vinter-elbiltesten
Det ble satt rekord i hvor langt en elbil kjører om vinteren i NAF og Motors store rekkeviddetest i dag. Tesla Model S kjørte 530 kilometer i kaldt vintervær.
Del 6: Så langt kan du kjøre før du må lade
Vi regner ikke med at du kjører bilen tom for strøm, så her kommer den mer praktiske rekkeviddetesten av årets 29 elbil-nyheter.
Publisert: 1. februar 2023
Sist oppdatert: 10. april 2025