Kort fortalt:

  • Det finnes to standarder for godkjenning av babystoler
  • Vi har testet syv stoler som er godkjent etter ny standard og to som er godkjent med gammel standard
  • Alle stolene er kollisjons- og brukertestet

Vi stiller større krav til sidekollisjon

Vi har i samarbeid med Testfakta i Sverige kollisjonstestet ni bilstoler for de aller minste. Testvinneren BeSafe iZi Go Modular X1 bestod testen med glans og gikk til topps med totalt 8,7 poeng. Testen viser at stolen beskytter barnet godt både ved frontkollisjon og sidekollisjon, og er i tillegg enkel i bruk. 

Det finnes to standarder for godkjenning av bilstoler for baby. Den nyeste i-Size standarden (UN R 129) stiller krav til kollisjonssikkerhet ved sidekollisjon, mens den gamle R 44-standarden ikke stiller krav til sidekollisjon. Begge standardene er lovlige for salg i Norge. NAF og Testfakta har testet syv i-Size-stoler og to stoler som er laget etter den gamle standarden. Vi har testet alle stolene etter strengere kriterier enn de er godkjent for.

De tre stolene fra BeSafe, Bugaboo og UPPAbaby gjør det godt både i kollisjonstestene og brukertesten og plasserer seg helt i toppen av testen. De andre stolene kommer svakere ut enten i kollisjonstestene eller i brukertesten. Britax Römer Primo (R 44-godkjent), kommer dårligst ut med svake resultater i testen av sidekollisjon. 

baby-bil-bilstol.jpg

BAKOVERVENDT: Når barnet sitter bakovervendt, fordeles kreftene ved en kollisjon, slik at risikoen for nakke- og hodeskader reduseres.

Disse bilstolene for de minste er testet:

Fem av ni stoler gjør det svakt i kollisjonstesten

Tre av i-Size-stolene klarer ikke de strengere kravene for belastning på brystkassen til barnet i vår test av frontkollisjon, og de to stolene som er laget etter R 44-standarden klarer ikke kravene i sidekollisjonstesten. 

Stolene som ikke klarer vår test av frontkollisjon er Britax Römer Baby-Safe 2 i-Size, Cybex Cloud Z i-Size og Maxi-Cosi Coral. Det er viktig å understreke at alle disse stolene er godkjent etter i-Size standarden som de er produsert etter, og at de tilfredsstiller kravene til kollisjonssikkerhet i standarden. 

NAF og Testfakta har valgt å benytte strengere krav til kollisjonssikkerhet enn standardene. I testen av frontkollisjon er det brukt en annen såkalt kollisjonspuls enn det som er kravet etter UN-R 129 (i-Size) standarden; Det er benyttet en simulert kraft/belastning  på 25-32G som ligger over kravet i standarden som er 20-28G.

Dette er et bevisst valg fra NAF og Testfaktas side fordi vi mener testen gir et mer realistisk bilde av belastningen ved en kollisjon.

Kollisjonssikkerhet ved bilstoler er i stadig utvikling og nyere stoler blir stadig bedre og tryggere. Bilstolene med i-Size standard i denne testen er derfor blant de beste i markedet. Vi mener likevel at det fortsatt er behov for å skjerpe kravene til kollisjonssikkerhet. Dette er grunnen til at vår test stiller strengere krav til kollisjonssikkerhet enn dagens standard.

Babystol-BeSafe-krasjtest.jpg

TESTET: Bilstolene er kollisjonstestet i laboratorium og er testet for både front- og sidekollisjon. Stolene er testet etter strengere kriterier enn det de er godkjent for. 

Klarer ikke test av sidekollisjon

Britax Römer Primo klarer ikke kravene i testen av sidekollisjon og får bare 1 av 10 mulige poeng på denne testen. Britax Primo er produsert etter den gamle standarden R44 som ikke stiller krav til sikkerhet ved sidekollisjon. Vi vil derfor understreke at stolen tilfredsstiller kravene til kollisjonssikkerhet i standarden, selv om den ikke består sidekollisjonstesten. 

Stolen fra Bemoo klarer heller ikke sidekollisjonstesten. I likhet med Britax Primo så er Bemoo-stolen laget etter gammel standard R44 som ikke stiller krav til sidekollisjon. Bemoo gjør det svært bra på test av frontkollisjon og går helt til topps i den delen av testen, men faller litt nedover på listen i sammenlikning med de beste i-Size-stolene fordi testen viser dårligere beskyttelse av barnet ved sidekollisjon.

Sidekollisjonen er testet etter den nye i-Size standarden. Testen viser at det er den nye i-Size standarden som gir best beskyttelse ved sidekollisjon. 

Babystoler-gruppebilde-test.jpg

NI BABYSTOLER: Et utvalg av kjente merker som er tilgjengelig i det norske og svenske markedet er testet i NAF og Testfaktas store test av bilstoler for de minste.

Dårlig brukervennlighet 

Bilstolen Modukid Infant fra Axkid gjør det godt i begge kollisjonstestene, men får dårlige tilbakemeldinger fra panelet som testet brukervennlighet. Testen viste at stolen var vanskelig å feste i basen, og er derfor kanskje ikke det beste valget for de som skal ta stolen inn og ut av bilen hver dag.

Brukerpanelet testet hvor enkelt det var å feste basen i bilen, hvor enkle stolene var å feste i basen og hvor enkelt det var å feste stolene med setebelter.

base-baby-bilstol.jpg

ENKELT: En base står fastmontert i bilen og gjør det mye enklere å ta babystolen ut og inn.

Gir base best sikkerhet?

Bilstolen fra BeSafe som vant testen ble kollisjonstestet både med base og uten base der stolen ble festet med setebeltene i bilen. Denne testen ble gjort for å undersøke om det var stor forskjell på kollisjonssikkerheten til stolen med og uten base. Resultatet viser at det var svært liten forskjell på stolen med og uten base. Vi legger derfor til grunn at basen ikke bidrar nevneverdig til kollisjonssikkerheten for denne stolen. 

Bruk av ISO-fix basen gjør det likevel mye lettere å montere stolen inn og ut av bilen. Riktig montering av stolen bidrar i seg selv til sikkerheten til barnet. Vi anbefaler derfor som hovedregel at du kjøper en bilstol med ISO-fix base.