Kort fortalt:

  • Det er store forskjeller i rekkevidde og egenskaper i årets elsykkeltest.
  • Testvinner Haibike har lang rekkevidde, god komfort og bra kjøreegenskaper.
  • Alle syklene klarer bremsetesten, men det er stor forskjell på testens vinnere og tapere.

Gå direkte til de åtte elsyklene vi har testet

Gå direkte til hvordan vi har testet elsyklene

Elsykkel til pendling

Elsykkel blir stadig mer populært, og nå er halvparten av oss positive til å ta i bruk elsykkel på hverdagsreisen. Det viser en undersøkelse utført av TNS Kantar på vegne av NAF.

I årets elsykkeltest har vi valgt ut åtte elsykler av typen city/pendlersykler. I fjor var det rimelige elsykler vi testet. I år avdekker vi at pendersyklene har stor variasjon i rekkevidde, bremseeffekt og kjøreegenskaper. Testen avslører også at det er stor forskjell i hvor mye support du får fra elmotoren.

En god pendlersykkel bør ha lang rekkevidde og være komfortabel å sykle på. Testvinneren Haibike Sduro Trekking 5.0 har det som trengs. Den scorer høyt på alle deler av testen og har best rekkevidde av alle syklene som er testet. Den har også gode kjøreegenskaper, lavt lydnivå fra drivverket og scorer godt på teknisk prestasjon. Haibike er en sykkel med sterk motor og høy supportfaktor som egner seg godt til deg som trenger drahjelp i bakkene eller som skal trekke barn eller bagasje.

Elsykkeltest2020_alle_syklene2.jpg

ÅTTE ELSYKLER: I år avdekker vi at pendersyklene har stor variasjon i rekkevidde, bremseeffekt og kjøreegenskaper.

Store forskjeller i rekkevidde

Det er stor forskjell i rekkevidde på de åtte elsyklene vi har testet. Testvinneren Haibike fikk en gjennomsnitts rekkevidde på hele 174 kilometer i laboratorietesten, mens Specialized, som kom på andreplass i testen bare kom 71 kilometer. Specialized scorer likevel høyt i testen, blant annet fordi den gir god support når du sykler og har gode kjøreegenskaper. Rekkevidden er testet i laboratoriet på fire ulike måter; med maks og minimum fart på plan flate og i 6 prosent helning. Hvor langt du kommer ved praktisk bruk av sykkelen, kommer helt an på ditt bruk. Syklistens vekt, hvor mye kraft du legger på pedalene, vindforhold og topografi er også faktorer som påvirker rekkevidden.

Testens taper er minst effektiv

Laboratoriet testet også syklenes mekaniske motstand, det vil si hvor stor del av den kraften som syklisten legger på pedalen som når underlaget og får sykkelen til å gå fremover. Høy mekanisk motstand betyr at du får lavere effekt av tråkkingen.

Sykkelen fra Batavus har høyest mekanisk motstand. Den taper nesten halvparten av energien før kraften når underlaget, sammenliknet med ca. en tredjedels tap av kraft for syklene Cube og Electra, som har lavest mekanisk motstand i drivverket.

Les også: Vi har laget en skikkelig god sykkelforsikring - helt uten egenandel. 

elsykkeltest2.jpg

TESTET: Det er stor forskjell i rekkevidde på de åtte elsyklene som er laboratorietestet.

Hvor mye hjelp får du av elsykkelen?

Testen viste også stor forskjell mellom syklene i såkalt supportfaktor (el-assistanse). Supportfaktor er kraften som motoren bidrar med i tillegg til den manuelle kraften syklisten legger på pedalene. Med god support får du bedre drahjelp i bakkene og mer ”sprut” i sykkelen.

Sykkelen Specialized, har høyest supportfaktor med 3,2 som betyr at elmotoren kan legge til 3,2 ganger så mye energi til sykkelen som det syklisten gir når du tråkker til på pedalene. Testvinneren Haibike kom på en andreplass her med support på 2,8.

God kvalitet på bremsene i årets test

God kvalitet på bremsene er viktig, spesielt på elsykler som går fortere og veier mer enn en vanlig sykkel. I løpet av årene vi har testet elsykler, har vi sett en positiv utvikling i kvaliteten på bremsene, og alle syklene i årets test klarer den offisielle standarden.

Det er likevel stor forskjell i kvalitet på bremsene; sykkelen fra Cube har klart best bremseeffekt på tørt underlag, mens sykkelen fra Batavus som er testens taper, bare har halvparten så gode bremser som Cube.

To av syklene overstiger lovlig maksfart

To av syklene som er testet ligger over den lovlige maksfarten for elsykler. For å klassifiseres som elsykkel kan drivenheten bare gi kraft inntil sykkelen når en maksfart på 25 km/t +/- 10 prosent. Det betyr i realiteten en lovlig maksfart på 27,5 km/t, og her ligger syklene fra Specialized og Electra over maksgrensen. Det betyr i realiteten at de ikke er lovlig å bruke som elsykkel i Norge, men skal klassifiseres som moped som krever førerkort og forsikring. I elsykkeltesten som ble gjort i fjor kan du lese hva Vegvesenet sier om elsykler med for høy hastighet.

elsykkeltest.jpg

BREMSER: Alle syklene i årets test klarer den offisielle bremsestandarden.

De åtte elsyklene vi har testet er:

Haibike.jpg

Elsykkelen fra Haibike scorer godt over hele linjen og går helt til topps i vår elsykkeltest.

Pris: ca. 33.000 kr
Motor: Krankmotor/Yamaha PW-ST/nav
Gir: 11
Batteri (Wh): Yamaha/ X1R-00 (500)
Vekt: 25,4 kg
Tillat maksvekt, sykkel+fører+last: 130
Støtdemping framgaffel/sete: Ja/nei
Type av bremser: Skivebrems foran og bak

Haibike Sduro 5.0 imponerer med svært god rekkevidde og en sterk motor som gir god support i oppoverbakkene. Sykkelen gjør det klart best av alle syklene i rekkeviddetesten i oppoverbakke. Dersom du har mye bakker eller skal dra sykkelvogn med barn eller bagasje, så er det en fordel med en sykkel som gir god support slik testvinneren fra Haibike gjør.

Haibike Sduro 5.0 scorer også godt på test av kjøreegenskaper, bare slått av sykkelen fra Specialized. Laboratoriet trekker frem at Haibike har stabile kjøreegenskaper, er lett å sette i gang både med og uten motor, har myk overgang mellom de ulike el-assistnivåene og er smidig å gire med. 

Det eneste minuset som er påpekt av testpanelet er mangel på støtdemping i setet. Laboratorietesten viser også at det er forholdsvis høy mekanisk motstand i drivverket. Det er med andre ord mer å gå på for produsenten av Haibike dersom de vil øke effekten av batteri og motor enda mer. Derfor får også Haibike litt lavere score på teknisk prestasjon, enn syklene fra Specialized og Cube som kommer på andre- og tredjeplass i testen.

Utvalgte måleverdier fra laboratorietesten

Maksvekt som de svakeste bremsene klarer på tørt underlag (kg) 274
Mekanisk motstand i drivverket (tap av pedalkraft) 41 %
Supportfaktor (maks) 2,8
Max hastighet (km/h) 26,90
Oppmålt rekkevidde i laboratoriets måling (km) 174
Gjennomsnittshastighet (km/h) ved måling av rekkevidde 20,6

Testresultat karakter 1 til 10 der 10 er best

Rekkevidde og support (40 %) 8,8
Bremser (20 %) 7,4
Kjøreegenskaper (20 %) 8,0
Teknisk prestasjon (20 %) 8,0
Totalvurdering (100 %) 8,2

Spezialized.jpg

Sterk motor og god support gir en sterk andreplass til sykkelen fra Specialized.

Pris: ca. 36.000 kr
Motor: Krankmotor/Specialized
Gir: 10
Batteri (Wh): Specialized/ U1-500 (500)
Vekt: 23,6 kg
Tillat maksvekt, sykkel+fører+last: 136
Støtdemping framgaffel/sete: Ja/ja
Type av bremser: Skivebrems foran og bak

Elsykkelen Turbo Vado 4.0 fra Specialized gjør det ikke spesielt godt i test av rekkevidde, men den tar det igjen i support og styrke i motoren. Sykkelen fra Specialized scorer høyest på supportfaktor og har også høy gjennomsnittsfart i rekkeviddetesten. Dette er altså en sykkel med mye trøkk i. Så er det en smakssak om du heller vil velge en sykkel som garanterer at du kommer langt. For deg som skal pendle langt hver dag, så er kanskje testvinneren Haibike eller en av de andre syklene som gjør det godt i rekkeviddetesten et bedre valg. 

Specialized gjør det også best i test av kjøreegenskaper og nest best på teknisk prestasjon. Stabile kjøreegenskaper, god støtdemping og lavt lydnivå er noen av egenskapene som trekkes frem i testen. 

Nedsiden ved Specialized er at maksfarten overstiger den lovlige grenseverdien på 25 km/t +/- 10 prosent. Sykkelen fortsatte å gi support etter at farten målte 28 km/t. Det betyr at denne sykkelen strengt tatt ikke er lovlig å bruke som elsykkel i Norge. 

Utvalgte måleverdier fra laboratorietesten

Maksvekt som de svakeste bremsene klarer på tørt underlag (kg) 257
Mekanisk motstand i drivverket (tap av pedalkraft) 34 %
Supportfaktor (maks) 3,2
Max hastighet (km/h) 28,2
Oppmålt rekkevidde i laboratoriets måling (km) 71
Gjennomsnittshastighet (km/h) ved måling av rekkevidde 24,7

Testresultat karakter 1 til 10 der 10 er best

Rekkevidde og support (40 %) 7,8
Bremser (20 %) 7,0
Kjøreegenskaper (20 %) 9,0
Teknisk prestasjon (20 %) 8,9
Totalvurdering (100 %) 8,1

Cube.jpg

Elsykkelen Cube Touring Hybrid EXC 500 har de beste bremsene i testen og havner på en tredjeplass.

Pris: ca. 30.000 kr
Motor: Krankmotor/Bosch Performance
Gir: 11
Batteri (Wh): Bosch/ Powerpack 500 (500)
Vekt: 24,7 kg
Tillat maksvekt, sykkel+fører+last: 140
Støtdemping framgaffel/sete: Ja/ja
Type av bremser: Skivebrems foran og bak

Cube Touring Hybrid EXC 500 har en grei rekkevidde med et gjennomsnitt på 105 kilometer av de fire målingene som er gjort der rekkevidde testes med ulik helning og ulikt supportnivå.   

Sykkelen fra Cube har svært gode bremser og gjør det best av alle syklene i bremsetesten. Den scorer også svært høyt på teknisk prestasjon, blant annet fordi den har lav mekanisk motstand i drivverket og i tillegg har høy score på test av support (el-assist).

Cube scorer også godt på kjøreegenskaper, og testpanelet fremhever at den er stabil, har god støtdemping og lavt lydnivå. På minussiden er det påpekt at sykkelen er litt tung å få i gang uten motor.

Utvalgte måleverdier fra laboratorietesten

Maksvekt som de svakeste bremsene klarer på tørt underlag (kg) 345
Mekanisk motstand i drivverket (tap av pedalkraft) 32 %
Supportfaktor (maks) 2,6
Max hastighet (km/h) 25,80
Oppmålt rekkevidde i laboratoriets måling (km) 105
Gjennomsnittshastighet (km/h) ved måling av rekkevidde 21,6

Testresultat karakter 1 til 10 der 10 er best

Rekkevidde og support (40 %) 7,7
Bremser (20 %) 8,6
Kjøreegenskaper (20 %) 7,2
Teknisk prestasjon (20 %) 9
Totalvurdering (100 %) 8,0

Kalkhoff.jpg

Kalkhoff Endeavour 3.B Mov har god rekkevidde og gode kjøreegenskaper og havner på delt fjerdeplass i testen.

Pris: ca. 28.000 kr
Motor: Krankmotor/Bosch Performance
Gir: 8
Batteri (Wh): Bosch / BBP281 (500)
Vekt: 25,3 kg
Tillat maksvekt, sykkel+fører+last: 130
Støtdemping framgaffel/sete: Ja/ja
Type av bremser: Skivebrems foran og bak

Kalkhoff Endeavor har en fin kombinasjon av god gjennomsnittlig rekkevidde med 113 kilometer og bra gjennomsnittsfart i rekkeviddetesten. I tillegg gir god support og har rask akselerasjon. Derfor scorer Kalkhoff nest best på rekkevidde og support i testen, bare slått av testvinneren, Haibike Sduro. Kalkhoff får deg oppover bakkene og helt frem i tide. Den får også god omtale av kjøreegenskaper og komfort fra testpanelet.

Det som trekker scoren ned er forholdsvis høy mekanisk motstand i drivverket og høyt lydnivå fra sykkelen. I tillegg når ikke sykkelen fra Kalkhoff helt til topps i bremsetesten. Derfor havner Kalkhoff på en delt fjerdeplass i testen med samme score som Electra Townie Path Go.   

Utvalgte måleverdier fra laboratorietesten

Maksvekt som de svakeste bremsene klarer på tørt underlag (kg) 257
Mekanisk motstand i drivverket (tap av pedalkraft) 42 %
Supportfaktor (maks) 2,4
Max hastighet (km/h) 25,60
Oppmålt rekkevidde i laboratoriets måling (km) 113
Gjennomsnittshastighet (km/h) ved måling av rekkevidde 22,4

Testresultat karakter 1 til 10 der 10 er best

Rekkevidde og support (40 %) 8,6
Bremser (20 %) 7,2
Kjøreegenskaper (20 %) 7,6
Teknisk prestasjon (20 %) 7,1
Totalvurdering (100 %) 7,8

Townie.jpg

Litt svake kjøreegenskaper og komfort plasserer sykkelen fra Electra på en delt fjerdeplass i testen.

Pris: ca. 36.000 kr
Motor: Krankmotor/Bosch Performance
Gir: 10
Batteri (Wh): Bosch/ BPP281 (500)
Vekt: 24,7 kg
Tillat maksvekt, sykkel+fører+last: 136
Støtdemping framgaffel/sete: Nei/nei
Type av bremser: Skivebrems foran og bak

Electra Townie Path Go har høy sjarmfaktor og er et trygt valg for deg som vil ha gode bremser. Townie Path Go blir bare slått av Cube Touring Hybrid EXC 500 i bremsetesten. Den scorer også høyt på teknisk prestasjon, blant annet på grunn av lav mekanisk motstand i drivverket. I tillegg har den grei rekkevidde. 

Sykkelen fra Electra har ikke støtdemping, verken i framgaffel eller i setepinnen. Derfor får den litt svak score på kjøreegenskaper. Laboratoriet bemerker også at Electra har svært lav effekt på laveste supportnivå. Dette er faktorer som trekker ned gjennomsnittskarakteren, slik at Electra Townie Path Go havner på en delt fjerdeplass i testen med samme score som Kalkhoff Endeavour 3.B Mov.

Merk at maksfarten overstiger den lovlige grenseverdien på 25 km/t +/- 10 prosent. Sykkelen fortsatte å gi support opp til 27,8 km/t som er litt over grenseverdien (27,5 km/t).

Vi har testet damemodellen, men den finnes også i herremodell med høyere innsteg. 

Utvalgte måleverdier fra laboratorietesten

Maksvekt som de svakeste bremsene klarer på tørt underlag (kg) 262
Mekanisk motstand i drivverket (tap av pedalkraft) 32 %
Supportfaktor (maks) 2,4
Max hastighet (km/h) 27,80
Oppmålt rekkevidde i laboratoriets måling (km) 106
Gjennomsnittshastighet (km/h) ved måling av rekkevidde 22,2

Testresultat karakter 1 til 10 der 10 er best

Rekkevidde og support (40 %) 8,0
Bremser (20 %) 7,6
Kjøreegenskaper (20 %) 7,2
Teknisk prestasjon (20 %) 8,3
Totalvurdering (100 %) 7,8

Trek.jpg

Trek Verve+ 2 havner på en sjetteplass i testen på grunn av litt svak motor, kort rekkevidde og svake kjøreegenskaper.

Pris: ca. 28.000 kr
Motor: Krankmotor/Bosch Performance
Gir: 9
Batteri (Wh): Bosch / BBR265 (500)
Vekt: 26,3 kg
Tillat maksvekt, sykkel+fører+last: 136
Støtdemping framgaffel/sete: Ja/ja
Type av bremser: Skivebrems foran og bak

Med litt svak motor og forholdvis kort rekkevidde er Trek Verve+ 2 ikke førstevalget for de som skal sykle langt eller ha god trøkk i oppoverbakkene. Gjennomsnittlig rekkevidde i laboratorietesten er lengre enn sykkelen fra Specialized, som er testens nummer to. Men sykkelen fra Trek mangler motorstyrken, supporten og farten som sykkelen fra Specialized har.  

Testpanelet har mye positivt å si om kjøreegenskapene til Trek Verve+ 2. De fremhever blant annet god støtdemping, smidige overganger mellom supportnivå og gir, og gode håndtak. Dessverre trekker det ned at sykkelen fra Trek har ujevn vektfordeling, fordi batteriet er plassert bak på bagasjebrettet. Testpanelet påpeker at det gjør sykkelen litt vinglete å sykle med. Totalt havner sykkelen fra Trek på sjetteplass i testen. 

Utvalgte måleverdier fra laboratorietesten

Maksvekt som de svakeste bremsene klarer på tørt underlag (kg) 231
Mekanisk motstand i drivverket (tap av pedalkraft) 40 %
Supportfaktor (maks) 2,5
Max hastighet (km/h) 27,60
Oppmålt rekkevidde i laboratoriets måling (km) 84
Gjennomsnittshastighet (km/h) ved måling av rekkevidde 21,7

Testresultat karakter 1 til 10 der 10 er best

Rekkevidde og support (40 %) 7,0
Bremser (20 %) 7,0
Kjøreegenskaper (20 %) 6,4
Teknisk prestasjon (20 %) 7,1
Totalvurdering (100 %) 6,9

EcoRide.jpg

Svak motor og lav support gjør at Ecoride Sense E6100 havner på nest sisteplass i testen.

Pris: ca. 25.000 kr
Motor: Krankmotor/Shimano Steps E6100
Gir: 8
Batteri (Wh): Shimano/ BT-E8014 (418)
Vekt: 23,7 kg
Tillat maksvekt, sykkel+fører+last: 134
Støtdemping framgaffel/sete: Nei/nei
Type av bremser: Skivebrems foran/ navbrems bak (fotbrems)

Ecoride Sense E6100 har god gjennomsnittlig rekkevidde i laboratorietesten, men laboratoriet påpeker at motoren er svært svak. Sykkelen har også lavest supportfaktor av syklene som er testet, og i tillegg er det høy mekanisk motstand i drivverket. Derfor scorer sykkelen samlet sett lavest på teknisk prestasjon i laboratorietesten. Det er med andre ord litt lite trøkk og effektivitet i sykkelen fra Ecoride, sammenliknet med mange av de andre syklene. 

Prismessig er sykkelen fra Ecoride blant de billigste syklene i testen, og det kan forklare at prestasjonene ikke når helt opp i sammenlikning med de andre syklene. 

Sykkelen fra Ecoride gjør det også svakt i bremsetesten, selv om det skal bemerkes at alle syklene i testen klarer standardkravene. Ecoride er den eneste sykkelen som kun har navbrems bak.

Utvalgte måleverdier fra laboratorietesten

Maksvekt som de svakeste bremsene klarer på tørt underlag (kg) 212
Mekanisk motstand i drivverket (tap av pedalkraft) 43 %
Supportfaktor (maks) 1,2
Max hastighet (km/h) 25,70
Oppmålt rekkevidde i laboratoriets måling (km) 147
Gjennomsnittshastighet (km/h) ved måling av rekkevidde 18,5

Testresultat karakter 1 til 10 der 10 er best

Rekkevidde og support (40 %) 7,7
Bremser (20 %) 4,4
Kjøreegenskaper (20 %) 5,0
Teknisk prestasjon (20 %) 5,0
Totalvurdering (100 %) 6,0

Batavus_.jpg

Batavus Harlem E-Go blir testens taper på grunn av svak motor, dårlige tekniske kvaliteter og dårlige kjøreegenskaper.

Pris: ca. 27.000 svenske kr (selges kun i Sverige)
Motor: Krankmotor/Yamaha Pw serie
Gir: 8
Batteri (Wh): Yamaha/ B94-22 (400)
Vekt: 24,2 kg
Tillat maksvekt, sykkel+fører+last: 130
Støtdemping framgaffel/sete: Nei/nei
Type av bremser: Skivebrems foran og bak

Det er flere likheter mellom testens taper Batavus Harlem E-Go og Ecoride Sense E6100 som havner på nest sisteplass. Begge syklene har bra rekkevidde, men svak motor og lav support, i tillegg til høy mekanisk motstand i drivverket. Batavus er den av alle syklene som har den høyeste mekaniske motstanden. Det gjør at effekten du får igjen når du tråkker på pedalen blir redusert mye. Sammenlagt gjør disse egenskapene at det blir lite trøkk i sykkelen. 

Testpanelet er heller ikke begeistret for kjøreegenskapene til sykkelen fra Batavus. De bemerker at det er en hard og rykkete gange i motoren, med mye vibrasjon. Sykkelen mangler også støtdemping i framgaffel og i setepinne. I tillegg er det oppgitt at hånden gled på håndtaket og at håndtakene løsnet under testsykling. Når sykkelen fra Batavus i tillegg har de svakeste bremsene, så havner den til slutt helt sist i testen.

Utvalgte måleverdier fra laboratorietesten

Maksvekt som de svakeste bremsene klarer på tørt underlag (kg) 186
Mekanisk motstand i drivverket (tap av pedalkraft) 46 %
Supportfaktor (maks) 2,3
Max hastighet (km/h) 26,40
Oppmålt rekkevidde i laboratoriets måling (km) 155
Gjennomsnittshastighet (km/h) ved måling av rekkevidde 19,5

Testresultat karakter 1 til 10 der 10 er best  

Rekkevidde og support (40 %) 7,6
Bremser (20 %) 4,0
Kjøreegenskaper (20 %) 4,0
Teknisk prestasjon (20 %) 6,2
Totalvurdering (100 %) 5,9

 

Vi gjør oppmerksom på at vi har endret skalaen i årets test sammenlignet med tidligere tester. Skalaen går nå fra 1 til 10 mens den tidligere har gått fra 1 til 5. Dette gir et mer nyansert grunnlag for å sammenlikne produkter.

Slik har vi testet syklene

Testen er gjort av det tyske laboratoriet Velotech på oppdrag fra NAF og Testfakta i Sverige. Vi har brukt følgende kriter for utvalg av sykler:

  • Pris ca. 30.000 kroner
  • Pendlersykkel med lavt innsteg (easy entry)
  • Minimum åtte gir
  • Maks motorstyrke på 250W

Ut i fra disse kriteriene har forhandlerne valgt sykkelmodell til testen.

Alle syklene har midtstilt motor (krankmotor) med en motorstyrke på 250 W, ifølge produsenten. Batteriet er plassert på rammen, med unntak av sykkelen fra Trek som har batteriet på bagasjebrettet.

Rekkevidden måles i laboratoriets testrigg med en simulert belastning tilsvarende en person som veier 75 kilo. Testen ble gjort i 6 prosent helning og på plan flate. I helning ble det simulert en pedalkraft tilsvarende 100 Watt og på plan flate 70 Watt. Pedalhastigheten ble stilt inn på 60 omdreininger i minuttet, som tilsvarer en normal hastighet for mange syklister. Syklene ble testet både med maksimal og minimum el-assistanse.

Målingen gir et godt bilde på forskjellen i rekkevidde mellom syklene. Flere parametre påvirker resultatet, blant annet batteriets kapasitet, motorens effektivitet og den mekaniske motstanden, dvs hvor mye kraft som tapes mellom den kraften man legger i pedalen og det man får ut på bakhjulet. Hvor langt man kommer ved faktisk bruk av sykkelen, avhenger av mange faktorer som vindforhold, hvor jevnt du tråkker, topografi og hvor mye support (el-assistanse) du velger å bruke.

Resultatene er også sammenholdt med hastigheten på sykkelen, som i stor grad er avhengig av hvor mye support sykkelen gir. Syklene som gir relativt høy support i alle effektnivå, bruker også mer batterikapasitet. Til gjengjeld kan man sykle raskere på disse syklene med samme pedalkraft fordi man kan bruke et høyere gir.

Teknisk prestasjon handler om flere ting; sykkelens evne til å ta vare på kraften som syklisten legger på pedalene, og kraften fra pedalene som overføres til marken via kjeden, giret og bakhjulet. Til sammen med et kulelager skaper disse delene av sykkelen mekanisk motstand som spiser opp en del av energien.

Supportfaktoren, som også hører til den tekniske prestasjonen, angir kraften som motoren bidrar med i forhold til den manuelle pedalkraften. Hvis du trykker på pedalene med en kraft på 100 W og sykkelens bakhjul leverer 400 V er supportfaktoren 3. Måling av supportfaktoren gjøres ved 6 prosent helning med en pedalkraft på 100 W og en omdreining på 60 ved maksimal support (el-assistanse).

Den tredje delen av teknisk prestasjon handler om hvordan syklene er tilpasset lovmessige krav med maks motorstyrke på 250 W og en maksfart på 25 km/t +/- 10 prosent før sykkelen slutter å gi el-assistanse.
Syklenes bremsekraft ble testet i laboratoriets testrigg på vått og tørt underlag i tråd med offisiell standard. Håndbremsene ble aktivert med en kraft på 80 N, og fotbrem (kun på Eco-ride) med en kraft på 200 N. Bremseeffekten testes med den maksimale vekten som er angitt for sykkel (sykkel+fører+last).

Et testpanel som består av spesialister og vanlige syklister med kobling til laboratoriet, har testkjørt syklene. De har lagt vekt på følgende faktorer: 

  • Elmotorens support og smidighet ved start og stopp
  • Kraftig nedbremsing og start i motbakke
  • Start med og uten el-assistanse
  • Balanse, manøvrering og komfort
  • Vibrasjoner og stabilitet
  • Girenes funksjon
  • Håndtakenes utforming og ergonomi

Laboratoriet vurderte også:

  • Om syklene viser tegn til vingling/risting ved lav og høy hastighet
  • Displayets informasjon og lesbarhet
  • Hvor enkelt det er å ta av, lade og sette på igjen batteriet

Laboratoriet undersøkte også om sykkelen oppfyller kravene til utrusting, merking og dokumentasjon, men disse momentener er ikke tatt med i karaktersettingen. Den eneste sykkelen som pekte seg ut her var Electra som ikke hadde ringeklokke eller refleks framme.

Resultatet fra laboratorietesten er verdsatt og vektet sammen til en totalverdi i samråd med laboratoriet, med en skal fra 1 til 10 der 10 er best.

Karakterene fra de ulike delmomentene er vektet slik:

  • Rekkevidde og support 40 %
  • Bremser 20%
  • Kjøreegenskaper 20%
  • Teknisk prestasjon 20%