For andre gang gjennomfører NAF og Motor en praktisk brukstest på norske veier.

Denne gangen har vi samlet 20 av de mest solgte elbilmodellene du får kjøpt i bilbutikkene per januar 2020 i en og samme test. Testen viser spennet i rekkevidde, forbruk, ladehastighet og pris.

Tidligere har vi testet ni elbiler på sommerføre.

Dette testet vi:

  • Den faktiske rekkevidden til 20 elbiler på vinterføre.
  • Hva som faktisk skjer når elbilene går i strømsparemodus. 
  • Hvordan bilene lader i kuldegrader.

Vintertest2020_Hafjell_samlebilde01.jpg

ELEKTRISK OG KALDT: Alle testbilene samlet i strålende vintervær på Hafjell. Ingen av dem hadde problemer med å komme opp bakkene til fjells.

Testet elbilene på vinterføre

Elbilene du kan få kjøpt  har et prisspenn fra 179 000 kroner til vel over 900 000 kroner og har rekkevidde fra 26 mil til 61 mil. Men denne rekkevidde er på papiret.

At bilene har kortere rekkevidde på vinteren er ingen nyhet. Det store spørsmålet er hvordan rekkevidden faktisk er på vinterstid, og i hvor stor grad kuldegrader påvirker batteriet under lading.

For å teste alle bilene på like premisser, startet vi testkjøringen uten forvarming – verken av kupé eller batteri.

Det betyr at dette er «worst case» scenario som gjelder for alle som ikke har lademuligheter hjemme og garasjeplass. Stadig flere elbilkjøpere er i den kategorien. For de som har mulighet er forvarming lurt både for noe bedre rekkevidde og komfort.

Elbilene går mellom 9 og 29 prosent kortere enn produsentenes offisielle rekkevidde i vår store rekkeviddetest.

Les rekkeviddetesten her

Elbilene lader saktere på vinterstid, viser vår ladetest. På vinteren er det dessuten enda vanskeligere å lade «smart» på grunn av lav temperatur.

Les ladetesten her

Se en større oversikt over bilene vi testet lenger ned.

Rekkeviddetest_Jaguar_I-PACE.jpg

LETT Å BLI FORVIRRET: Jaguar I-PACE har en WLTP-rekkevidde på 470 kilometer. Bilen vi hadde med i testen hadde en WLTP-rekkevidde på 436 kilometer grunnet dekkdimensjonen. Faktisk rekkevidde målte vi til 333,8 kilometer. 

Ingen klarer egen oppgitt rekkevidde (WLTP)

Modellene i testen tapte i gjennomsnitt 18,5 prosent rekkevidde sammenlignet med den oppgitte rekkevidden – såkalt WLTP-rekkevidde.

Hyundai KONA er den bilen som har raskest reell ladetid og lengst faktisk rekkevidde i den laveste prisklassen. Den har et avvik på rekkvidden på kun 9 prosent sammenlignet med WLTP. 

I den andre enden av skalaen finner vi Opel Ampera-e, som bare klarer 70 prosent av oppgitt rekkevidde (WLTP).  Bilen har fortsatt en god rekkevidde som dekker de fleste behov. Men kombinasjonen av høy pris og en batteripakke som kun lader med maksimalt 50 kW, gjør at Ampera-e fort blir forbikjørt i dagens elbil-marked. 

Tesla Model S LR er bilen som skal kjøre lengst på papiret, og den kjørte faktisk lengst i rekkeviddetesten. Men Tesla-veteranen har testens nest største avvik sammenlignet med WLTP-rekkevidden og klarer kun 74 prosent av oppgitt rekkevidde. Model S var den bilen som kjørte de mest krevende partiene av testen, nemlig stigningene opp til Dovrefjell. De siste milene ble også kjørt i relativt dyp nysnø. Dette har påvirket rekkeviddetapet.

Kuldegrader påvirker hurtigladingen 

En vel så viktig faktor i valg av elbil er muligheten for hurtiglading. Med dagens prismodeller kan hurtiglading bli dyrt, og bør gjøres med omhu hvis du ikke vet hvordan elbilen du eier eller vurderer å kjøpe, lader. 

I vår test startet alle ladingen med under 10 prosent igjen på batteriet før de ble ladet til 80 prosent. Vi kan slå fast at kuldegrader påvirker ladingen vel så mye som rekkevidden. Nesten samtlige modeller bærer preg av å lade saktere på vinterstid. 

Vi fulgte alle gode råd om hvordan vi skulle få et varmt batteri før lading. Men selv etter to timers kjøring i høye hastigheter på motorvei, ladet flere av modellene med lavere effekt enn lovet. 

Trillingene Skoda CITIGIe iV, SEAT Mii electric og Volkswagen e-up! skal lade med 40 kW, men vi målte aldri høyere effekt enn 32 kW. Faktisk lader e-up! aldri med mer enn 29 kW. 

Elbilpodden: Slik gjennomførte vi testen

(Saken forsetter etter videoen)

Kan vi kåre en vinner?

Men hvordan kårer man en vinner av en rekkeviddetest? Er det bilen som går lengst? Er det bilen som går lengst sammenliknet med oppgitt rekkevidde? Hvordan skal prisen spille inn? 

Det er kanskje ikke så viktig at vi kårer en vinner. Det viktigste er at du kan klikke deg inn på den eller de bilene du vurderer å kjøpe eller allerede eier, og lese deg opp på den bilen  – og kanskje lære noe nytt. 

Hyundai Kona lading Dal.jpg

MANGE BILER: I tur og orden testet vi ladehastigheten til alle elbilene.

Ruten vi kjørte

Vi startet med 20 fulladede elbiler fra Vulkan i Oslo. Etter en runde i bytrafikken i hovedstaden, gikk ferden videre mot Lygna, Gjøvik og Gudbrandsdalen opp til Dombås. De som fortsatt hadde igjen rekkevidde, fortsatte så mot Hjerkinn, Folldal og over Ringebu-fjellet til Ringebu. Testsjåførene kjørte bilene til de var fullstendig tomme for strøm, og fikk raskt hjelp av NAF Veihjelp – som fulgte oss hele veien.

En gang kommer man til et fjell..

Man kan kanskje si at testen er «urettferdig», siden den siste delen av testruten er brattere og har dårligere veier. Det betyr at bilene med lengst rekkevidde som nådde stigningen opp til Dovrefjell og videre på dårligere og snødekkede veier, kom kortere forholdsmessig enn de minste bilene som aldri rakk fram til fjellet før de var tomme.

Men – slik er det i Norge. På ett eller annet tidspunkt kommer man til et fjell, en kraftig stigning eller dårligere veier. Vi har valgt en praktisk og realistisk brukstest framfor en rute som er bortimot lik hele veien. En lik rute ville gitt bilene med de største batteriene enda mer rekkevidde, men ville ikke betydd noe for bilene som aldri nådde Dovrefjell.

Dette er de 20 elbilene vi testet:

Prisklasse under 300 000 kroner:

Volkswagen e-Golf Hafjell produkt.jpg

Volkswagen e-Golf kjørte 198,1 i vår rekkeviddetest. Bilen viste 0 kilometer rekkevidde ved 194,7 kilometer. I ladetesten brukte vi 40 minutter på å lade fra 4 prosent til 83 prosent.

Volkswagen e-Up Hafjell produkt.jpg
Volkswagen e-up! kjørte 226 kilometer i vår rekkeviddetest. Bilen viste 0 kilometer rekkevidde igjen ved 216 kilometer. I ladetesten brukte vi 60 minutter på å lade fra 8 prosent til 79 prosent.
Skoda Citigo-e Hafjell produkt.jpg
Skoda CITIGOe iV kjørte 220 kilometer i vår rekkeviddetest. Bilen viste 0 prosent batteri igjen ved 218,3 kilometer. I ladetesten brukte vi 55 minutter på å lade fra 7 prosent til 80 prosent.
 
SEAT Mii Electric Hafjell produkt.jpgSEAT Mii electric kjørte 226,6 kilometer i NAF og Motors rekkeviddetest. Bilen viste 0 kilometer igjen ved 216,6 kilometer. I ladetesten brukte vi 55 minutter på å lade fra 9 prosent til 80 prosent.
 
Nissan LEAF 40 Hafjell produkt.jpg
Nissan LEAF 40 kWt kjørte 208,9 kilometer i NAF og Motors rekkeviddetest. Bilen viste 0 prosent batteri igjen ved 200,1 kilometer. I ladetesten brukte vi 40 minutter på å lade fra 9 prosent til 79 prosent.
Hyundai Kona Hafjell produkt.jpg
Hyundai KONA electric kjørte 404,4 kilometer kilometer i vår rekkeviddetest. Bilen viste 0 prosent batteri igjen ved 397,4 kilometer. I ladetesten brukte vi 55 minutter på å lade fra 9 prosent til 80 prosent.
Hyundai Ionic Hafjell produkt.jpg
Hyundai IONIQ kjørte 279,3 kilometer i vår rekkeviddetest. Bilen viste 0 prosent batteri igjen ved 268 kilometer. I ladetesten brukte vi 65 minutter på å lade fra 8 prosent til 82 prosent.
Renault Zoe Hafjell produkt.jpg
Renault ZOE Z.E. 50 kjørte 316,3 kilkometer i vår rekkeviddetest. Bilen viste null prosent ved 286,8 kilometer, men klarte altså nesten 30 kilometer til. I ladetesten brukte vi 60 minutter på å lade fra 2 prosent til 80 prosent.

Prisklasse 300 000 til 500 000 kroner:

Audi e-tron 50 Hafjell produkt.jpg
Audi e-tron 50 quattro kjørte 259 kilometer i vår rekkeviddetest, og gikk 10 kilometer til etter at bilen viste 0 kilometer igjen. I ladetesten brukte vi 30 minutter på å lade fra 6 prosent til 82 prosent.
BMW i3 Hafjell produkt.jpg
BMW i3 kjørte 245,8 kilometer i vår rekkeviddetest. Bilen viste 0 prosent batteri igjen etter 244 kilometer og beholdt varme og komfort tross lav rekkevidde. I ladetesten brukte vi 40 minutter på å lade fra 9 til 84 prosent.
Nissan LEAF 62 Hafjell produkt.jpg
Nissan LEAF e+ (62 kWt) kjørte 298,7 kilometer i vår rekkeviddetest. Bilen viste 0 prosent batteri igjen ved 284 kilometer. I ladetesten brukte vi 70 minutter på å lade fra 8 prosent til 82 prosent.
Opel Ampera-e Hafjell produkt.jpg
Opel Ampera-e kjørte 296,9 kilometer i vår rekkeviddetest. Den stanset kort tid etter at den varslet 0 prosent batteri igjen. I ladetesten brukte vi 90 minutter på å lade fra 2 prosent til 81 prosent.
KIA e-Niro Hafjell produkt.jpg
Kia e-Niro gikk 360,3 kilometer i vår rekkeviddetest. Ved 3 prosent batteri igjen ville ikke bilen mer, og stanset. I ladetesten brukte vi 60 minutter på å lade fra 7 prosent til 82 prosent.
KIA e-Soul Hafjell produkt.jpg
Kia e-Soul kjørte 352 kilometer i vår rekkeviddetest. Ved 2 prosent batteri igjen forsvant anslaget på kilometer igjen. I ladetesten brukte vi 60 minutter på å lade fra 8 prosent til 82 prosent.
Tesla Model 3 Hafjell produkt.jpg
Tesla Model 3 Long Range kjørte 404,4 kilometer under vår rekkeviddetest, og gikk 26,5 kilometer etter at bilen viste 0 kilometer igjen. I ladetesten brukte vi 35 minutter på å lade fra 3 prosent til 82 prosent.

 

Prisklasse 600 000 til 900 000 kroner:

Jaguar I-PACE Hafjell produkt.jpg
Jaguar I-PACE gikk 333,8 kilometer vår rekkeviddetest. Da det var tre kilometer rekkevidde igjen, gikk plutselig måleren rett ned til 0 kilometer. Da gikk bilen ytterligere en kilometer i sakte fart. I ladetesten brukte vi 50 minutter på å lade fra 9 prosent til 80 prosent.
Mercedes EQC Hafjell produkt.jpg
Mercedes-Benz EQC kjørte 307 kilometer i vår rekkeviddetest. Bilen viste 0 prosent batteri igjen ved 305 kilometer. I ladetesten brukte vi 40 minutter på å lade fra 8 prosent til 79 prosent.
Audi e-tron 55 Quattro Hafjell produkt.jpg
Audi e-tron 55 quattro kjørte 341 kilometer i vår rekkeviddetest. Bilen viste 0 prosent batteri ved 340,6 kilometer og gikk altså noen hundre meter til etter en omstart. I ladetesten brukte vi 27 minutter på å lade fra 8 prosent til 80 prosent.
Tesla Model X Hafjell produkt.jpg
Tesla Model X kjørte 416,6 kilometer i vår rekkeviddtest, og over 18 kilometer etter at bilen viste 0 kilometer igjen. I ladetesten brukte vi 50 minutter på å lade fra 9 prosent til 80 prosent.
Tesla Model S Hafjell produkt.jpg
Tesla Model S Long Range kjørte 449,8 kilometer under NAF og Motors vintertest, og over 20 kilometer etter at bilen viste 0 kilometer igjen. I ladetesten brukte vi 56 minutter på å lade fra 8 prosent til 80 prosent.