To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres sommer og vinter. Den utvides med nye modeller etterhvert som de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger.

Dette testet vi:

  • Den faktiske rekkevidden til populære elbiler på vinter- og sommerføre.
  • Hva som faktisk skjer når elbilene går i strømsparemodus.
  • I hvor stor grad hurtiglading påvirkes av temperatur.

Gå rett til de 29 elbilene vi har testet!

Overpresterer på sommerføre!

Det er andre gang NAF og Motor tester rekkevidden og ladehastigheten på populære elbiler på det norske markedet. Bilene er testet på sommer- og vinterføre for å vise hvordan temperatur påvirker rekkevidde og ladehastighet.

I vinter tok vi med 20 elbiler og målte rekkevidden en typisk norsk vinterdag, med sludd, snø og mellom 0 og 2 minusgrader.

Siden i vinter har det kommet ytterligere ni elbilmodeller på markedet, og sommeren 2020 testet vi altså 29 av elbilene som kan kjøpes i Norge nå. Prisene spenner fra under 200 000 kroner til halvannen million kroner. Med oppgitt rekkevidde fra 20 mil til 61 mil.

Rekkeviddetest_sommer2020_Biler_parkert_på_fjellet.jpg

MANGE VARIANTER: Har du lyst på en elbil er det nå blitt en del å velge mellom.

Ingen vitenskapelig test

Dette er på ingen måte en vitenskapelig test, la oss slå det fast først som sist. Det er mange faktorer som påvirker rekkevidden og ladehastigheten. Derimot er dette så nære vi kommer en test under faktiske forhold, som du som forbruker kan kjenne deg igjen.

Testen kjøres på norske veier i vanlig trafikk, med alt det innebærer av veiarbeid, kø, vær og vind. Bilene kjøres av helt vanlige bilister og et knippe biljournalister. Det betyr at dette i hovedsak er sjåfører som ikke er trent i økokjøring. De aller fleste kjører som folk flest, med et bevisst forhold til bruk av gasspedal, regenerering og ingen unødvendige og aggressive forbikjøringer.

Alle bilene, med unntak av én, kjører lenger enn oppgitt rekkevidde i sommerens test. Det er i sterk kontrast til vinterens resultater da ingen oppfylte sin egen oppgitte rekkevidde.
Det må påpekes at sommertesten ble utført under nær sagt perfekte forhold. Temperaturer rundt 20 grader, vindstille og lite trafikk. Slike forhold bidrar til at vi kjører med lavt forbruk, og ikke minst lader elbilene mye raskere når vi er sikret driftsvarme temperaturer i batteriet under lading.
Størst forskjell mellom sommer- og vintertesten registrerte vi på Opel Ampera-e og Tesla Model 3. Begge kjører over 20 mil lenger på sommerføre sammenlignet med vinterføre.
Samtlige biler har også gjennomgått en ladetest hvor vi måler oppgitt ladetid og effekt mot hva den faktisk presterer på ladestasjonen.
Elbilbatteriet lader best ved høye temperaturer, og trenger hjelp av både utvendig temperatur samt at batteriet er kjørt varmt før hurtiglading, for å klare å lade med effekten og antall kilowatt som er lovet.
Bilene kjøres i minst to timer på motorveien og lades ikke før de er under 10 prosent (SOC). I teorien skal batteriet da være driftsvarmt og lade optimalt.
Vinterens test viste at selv i et par minusgrader er det vanskelig å få batteriet driftsvarmt, og generelt oppnådde vi ikke effekten eller tiden produsenten lover.
I sommertesten, under perfekte forhold, kom vi nærme det produsenten lover. Men igjen fikk vi bekreftet at ladekurvene varierer stort fra bil til bil.
Det er ikke rett frem å kåre en vinner av en slik test, ettersom det er mange måter å vurdere resultatene på.
Tesla har markedets beste rekkevidde på papiret og i virkeligheten, men uten forvarming hadde Model S og Model 3 blant testens største avvik i rekkevidde målt mot egen WLTP i vinterens målinger.
Modellen som jevnt over presterer godt er Hyundai Kona electric, som kom nærmest egen WLTP-rekkevidde i vinterens test og overpresterer med 85 kilometer i sommertesten.
En annen måte å kåre en vinner på er de som gir mest rekkevidde for pengene, eller de som kombinerer lading, rekkevidde og forbruk på best mulig måte.
Derfor konkluderer vi ikke med én vinner, men legger frem resultatene så du som forbruker kan lese deg opp på bilen du er nysgjerrig på og finne den som passer din lommebok og ditt kjøremønster. 
Denne testen konsentrerer seg om rekkevidde og ladehastighet, ikke kjørekomfort eller andre egenskaper.
Er du interessert i det, foreslår vi at du supplerer resultatene fra denne testen med Motor sine tester
For de aller fleste er fortsatt rekkevidde en viktig faktor ved kjøp av elbil. I en periode der ladeinfrastrukturen ikke er like godt utbygd i vårt langstrakte land, og ladehastigheten ikke alltid står til forventningen, er det nødvendig og behagelig for mange å ha litt flere mil på batteriet.
I reklamen for elbiler ser du ofte ordbruk som «inntil» og «opptil» når bilprodusenten omtaler rekkevidden. De vage begrepene indikerer nettopp at det er mye som påvirker rekkevidden til elbilen, og utslagene blir sterkere enn på en bil med forbrenningsmotor.
Elbilens rekkevidde måles etter en testmetode som kalles WLTP – en standardisert testprosedyre som brukes for å måle forbruk og utslipp på biler med forbrenningsmotor samt måle rekkevidden, energiforbruket og ladeeffekten til elbiler. Selv om den i bedre grad enn tidligere testmetoder simulerer virkelige forhold, så blir den raskt upresis i et annerledesland som Norge.
 
BERGET ELBILENE: Under hele testen fulgte NAF Veihjelp oss tett.
BERGET ELBILENE: Under hele testen fulgte NAF Veihjelp oss tett.
REKKEVIDDE: Hvor langt går egentlig elbilene sammenliknet med det de lover? Les din bils test!
REKKEVIDDE: Hvor langt går egentlig elbilene sammenliknet med det de lover? Les din bils test!
BERGET: NAF Veihjelp måtte berge flere av elbilene som gikk tomme for strøm.
BERGET: NAF Veihjelp måtte berge flere av elbilene som gikk tomme for strøm.
NYE BILER: I sommerens store elbiltest hadde vi med oss ni nye elbiler.
NYE BILER: I sommerens store elbiltest hadde vi med oss ni nye elbiler.
ELBILER: Elbilene går langt i vår rekkeviddetest og du kan fint ta med deg en elbil på fjelltur.
ELBILER: Elbilene går langt i vår rekkeviddetest og du kan fint ta med deg en elbil på fjelltur.
LADES OPP: Etter rekkeviddetesten måtte alle bilene lades opp igjen.
LADES OPP: Etter rekkeviddetesten måtte alle bilene lades opp igjen.
NAF LADEBRIKKE: Peter Raaum i Motor tester vår egen ladebrikke etter rekkeviddetesten.
NAF LADEBRIKKE: Peter Raaum i Motor tester vår egen ladebrikke etter rekkeviddetesten.
MANGE FORSKJELLIGE: Nå finner du en rekke ulike elbiler i flere prisklasser.
MANGE FORSKJELLIGE: Nå finner du en rekke ulike elbiler i flere prisklasser.

Dette er de 29 elbilene vi testet:

Bilene nedenfor ble kjørt helt tomme for strøm, til de stoppet. Bilene ble så hentet  av en bergingsbil og kjørt til nærmeste ladestasjon. 

Bil Oppgitt WLTP på testmodell Sommertest

Audi e-tron Sportback 55

376 km 436,1 km

DS 3 Crossback E-Tense

320 km 351 km

MG ZS EV

263 km 308,1 km

Mini Cooper SE Electric 

235 km 272 km

Nissan e-NV 200

200 km 276,9 km

Opel Corsa-e

337 km 358 km

Peugeot e-208

340 km 346 km

Peugeot e-2008 

320 km

332 km

Porsche Taycan 4S

463 km 475,1 km

Xpeng G3 *

450 km 506 km

* Xpeng G3 ble kjørt av en representant fra importøren. Denne modellen er ikke tilgjengelig på det norske markedet ennå, og har software på kinesisk. 

Alle bilene nedenfor ble kjørt helt tomme for strøm under vinterens rekkeviddetest, og siktet seg derfor inn mot en ladestasjon og kjørte så nærme 0 prosent som mulig.

Bil Oppgitt WLTP Vintertest
Sommertest

Audi e-tron 55 quattro 

370  km 341,1 km 399,6 km

BMW i3 120 Ah 

310 km 245 km 319 km

Hyundai IONIQ

311 km 279,3 km 342,2 km

Hyundai KONA electric

484 km 404,5 km 568,4 km

Jaguar I-PACE

465 km 333,8 km 454,7 km

Kia e-Niro

455 km 360,3 km 524,7 km

Kia e-Soul

452 km 352 km 520 km

Mercedes-Benz EQC **

403 km 307 km 434 km

Nissan LEAF (40 kWt)

270 km 208,9 km 305,3 km

Nissan LEAF e+ (62 kWt)

385 km 298,7 km 396,8 km

Opel Ampera-e

423 km 296,9 km 512,1 km

Renault ZOE Z.E 50 **

395 km 316,3 km 453 km

Seat Mii Electric

258 km 226,6 km 278,9 km

Skoda CITIGOe iV

258 km 220 km 280,0 km

Tesla Model 3

560 km 404,4 km 612 km

Tesla Model S

610 km 469,8 km 645 km

Tesla Model X

507 km 419,6 km 546,7 km

VW e-Golf

231 km 198,1 km 259,2 km

VW e-up!

258 km 226 km 289,5 km

** Mercedes EQC og Renault Zoe kjørte feil under rekkeviddetesten og har kjørt en noe annerledes rute enn de øvrige bilene, men med samme høydemeter.