Prøver elbil til hytta for første gang

Hvordan er det egentlig å komme seg til hytta i elbil for aller første gang? Det ville familien Kjæreng finne ut av – og vi fikk bli med på turen.


Familie på vei til å pakke bagasje inn i bil
© NAF

– Det er omtrent tre timer å kjøre opp til hytta, så jeg er jo selvfølgelig litt spent på rekkevidden, sier Fredrik Kjæreng, pappaen i familien og sjåfør for anledningen.

Til daglig kjører familien en Kia Optima hybrid, men de vurderer å bytte til helelektrisk. Å kjøre elbil på langtur har de aldri gjort før.

For å få en skikkelig test og opplevelse av hvordan det kan være, fikk familien låne en Volkswagen ID.Buzz for å komme seg fra boligen deres i Ski til hytta på Ringebufjellet.

Vant familiebiltesten

I forbindelse med rekkeviddetesten av 29 elbiler vinteren 2023, plukket vi ut 11 av elbilene til en egen familiebiltest. Bilene ble vurdert etter størrelse på bagasjerom, plass til barnevogn og bilstoler, nyttelast og pris. ID.Buzz ble kåret til vinner i testen, mye på grunn av bilens overlegne plass.

Klare for avreise

Hjemme i Ski er familien Kjæreng spente og klare for første tur til hytta i elbil.

Familien består av pappa Fredrik, mamma Miriam, og barna Louise (12) og Johanne (8).

– Ja, og så har vi jo hund også da, Milo, skyter Miriam inn. – Så det blir jo spennende å se om det er plass til både bur og ski og bagger.

Se video fra turen:

Å få plass til all bagasje viser seg å gå uten de store utfordringene. I det 1121 liter store bagasjerommet får de fint plass til alt som skal med på vinterferien – til og med pappa Fredriks lengste langrennsski går inn i bagasjerommet. Riktignok på tvers, og riktignok bare så vidt det er.

– Døra gikk akkurat igjen, så får vi se om skia er like hele når vi kommer på hytta, sier han og ler.

Fordeler for deg med elbil!

Som medlem i NAF får du gode fordeler som forsikring, billån og lading. Vi står også klare for å hjelpe deg med vedlikehold, verkstedtjenester og service.

I NAFs bagasjeromstest imponerte ID.Buzz med sitt 121 cm brede og 124 cm lange bagasjerom, med et hav plass til test-barnevogna.

Mann pakker ski inn i bil
Pappa Fredrik følger spent med på om langrennsskiene får plass i bagasjerommet. © NAF

Bagasjerommet i ID.Buzz er stort, men du må tenke deg om før du stapper det helt fullt. NAFs familiebiltest viser at ID.Buzz er en av flere nye elbiler hvor du må være oppmerksom på nyttelasten.

Slipper å krangle

På turen til hytta stortrives barna i de romslige baksetene. Praktiske løsninger kommer også godt med når familiefreden skal bevares på biltur.

– Jeg syns det er fint at det er lader på dørene. Johanne og jeg pleier å krangle om den ene laderen som er, men her har vi jo én hver, forteller Louise (12).

Mamma Miriam stemmer i: – Ja, det er viktig å kunne lade dingser på veien. Det går mye i telefon, iPad og airpods og sånt.

Johanne (8) koser seg såpass i baksetet at hun rett og slett har lyst til å sove i bilen i natt.

To voksne og to barn sitter i bil
Mamma Miriam og pappa Fredrik følger spent med på bilens rekkevidde, mens Louise (12) og Johanne (8) lader hver sin dings i baksetet. © NAF

I NAFs bilstoltest hadde ID.Buzz god plass til tre barneseter i baksetet, som betyr at bilen er godt egnet for familier med tre små barn. Det var imidlertid noe begrenset med benplass til passasjeren foran med en stor bilstol bak.

Rekkeviddeangst og ladestopp

Vel ute på E6 går vinterferie-trafikken jevnt og trutt mot fjellet, mens været veksler mellom regn og voldsomt snøvær. Bilen er fulladet, dashbordet viser 330 km rekkevidde.

– Det er akkurat så vi kommer opp med null prosent igjen, det. Da må vi nok planlegge noe lading på veien, slår Fredrik fast.

I NAFs vintertest kjørte ID.Buzz 310 kilometer før batteriet var helt tomt.

Familien Kjæreng legger inn et stopp på Innlandsporten for å fylle på med strøm, og benytter samtidig ladepausen til å få i seg en liten matbit. Å stoppe akkurat her hadde de fått tips om av noen venner med elbil-erfaring.

På ladestasjonen er det ingen ladekø, men det er heller ingen av de hurtigste laderne som er ledige. De eneste ledige laderne er på 50 kW. Bilen har greit med strøm igjen, og familien har pratet om å ta en halvtimes pause, så akkurat det tar de med stoisk ro.

– Vi var nede i underkant av 50 prosent da vi stoppa, nå har den kommet seg opp i 72 prosent mens vi har vært inne og kjøpt oss en burger og fått oss en kaffe, forteller Fredrik.

Fra før har han erfaring med å lade hjemme eller på jobb, mens dette er første gang på ladestasjon langs veien.

– Dette gikk jo veldig greit. Det var bare å laste ned appen og legge inn betalingskort, og så plugge i og starte ladinga i appen, forklarer han.

En lader plugges inn i en elbil
Familien ladet bilen mens de kjøpte seg en matbit. © NAF

I NAFs ladetest imponerte Volkswagen ID.Buzz ved å opprettholde høy ladeeffekt over lang tid. Bilen brukte i underkant av 34 minutter på å lade fra 10 til 80 prosent.

Motbakke sluker rekkevidde

Etter påfyll av både strøm og mat er familien klare for siste etappe opp til hytta. Til tross for ruskevær og varierende kjøreforhold, er sjåføren blid og fornøyd bak rattet.

– Jeg syns bilen ligger veldig godt på veien, sier Fredrik.

De siste kilometerne får de virkelig erfare hvordan lange og bratte motbakker sluker rekkevidde, og bilen mister rundt fem kilometer rekkevidde for hver kilometer de kjører.

– Det var overraskende mye, forteller Fredrik.

– Kilometerne rant ut, men heldigvis hadde vi 11 mil igjen da vi begynte på de siste bakkene her.

Fornøyde med første elbil-tur

Vel framme på hytta på Ringebufjellet er familien samstemte om at første tur til hytta i elbil har vært en suksess.

– Det var en kjempefin tur, forteller Miriam.

– Alt i alt så er vi veldig fornøyde, følger Fredrik opp. – Hadde det fungert med den elbilen her i stedet for den andre vi har?, spør han de andre.

– Selvfølgelig, svarer Johanne (8) smilende og gir to tomler opp.

– Ja, jeg er nesten 100 prosent sikker på at vår neste bil blir en elbil, sier Fredrik.

Jente viser tommel opp
Familien evaluerer første tur til hytta i elbil. © NAF

Publisert: 14. mars 2023

Sist oppdatert: 30. november 2023

Kasper Furulund Frøjd,

Fant du det du lette etter?