El Prix 2023:
Så lang er rekkevidden i praksis sommer 2023
Det er ikke særlig praktisk å kjøre bilen helt tom for strøm. Se hvor langt årets testbiler kommer når de har 10 prosent igjen på batteriet.
Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN / © NAFI verdens største elbiltest, El Prix, kjører NAF og Motor bilene helt tomme for strøm. Hver femtiende kilometer leser vi av batteriprosent og kjørte kilometer.
– Det er viktig for å avdekke den faktiske rekkevidden, men det er ikke å anbefale å gjøre dette i hverdagen, forklarer testsjef Anette Berve.
De fleste vil velge å lade bilen lenge før den nærmer seg tom. Faktisk vil vi påstå at det er de færreste som vil kjøre bilen noe særlig under 10 prosent, i hvert fall ikke med overlegg.
Den mest relevante rekkevidden for elbilistene å forholde seg til er derfor hvor langt bilen går innen du har 10 prosent igjen på batteriet.
Tallene nedenfor gir en god indikasjon på bilenes rekkevidde i praksis.
MERK at dette er tall for bilene som var med i sommerens El Prix. Andre modeller vi har testet tidligere, er ikke inkludert i listen.
Hva med Toyota nå?
I vinter var det knyttet stor spenning til hvor langt Toyota bZ4X kom til å gå etter at bilen varslet at den var tom. Den gangen forklarte Toyota at bilen i praksis hadde rundt 8-10 prosent igjen i batteriet når instrumentpanelet viste 0 kilometer igjen.
I vinter vistes ikke batteriprosent i instrumentpanelet på bilen, men etter programvareoppdateringen tidligere i vår er dette nå på plass.
Når bZ4X 2WD* denne gangen viste 10 prosent gjenværende batteri, hadde bilen kjørt 341,1 kilometer. Ved null prosent hadde triptelleren rundet 389,2 kilometer, men bilen fortsatte i utrolige 45 kilometer til etter dette og endte på totalt 434,2 kilometer kjørt før det ble full stans.
Buffer på rundt 11 prosent
Hvis våre utregninger stemmer, kan det se ut til at tohjulstrekken av bZ4X i praksis hadde rundt 21 prosent igjen når bilens instrumentpanel viste en gjenværende batteriprosent på 10 prosent.
For ordens skyld: I oversikten nedenfor har vi oppgitt kilometertallene fra når bilen selv viser at den har 10 prosent gjenværende batteri. Det er dette tallet som er tilgjengelig for sjåføren, og derfor mener vi at dette er det eneste riktige tallet å forholde seg til i hverdagen.
Hvis vi skulle oppgitt tallet ved null prosent, ville dette altså vært 389,2 kilometer.
*I vinter testet vi kun bZ4X 2WD, men nå i sommertesten var både tohjulstrekken og firehjulstrekken med.
Del 4: Så lang er rekkevidden i praksis sommer 2023
Det er ikke særlig praktisk å kjøre bilen helt tom for strøm. Se hvor langt årets testbiler kommer når de har 10 prosent igjen på batteriet.
Del 5: Laderekord og rekordstore batterier
Rekkeviddeangst er snart historie. Det neste målet elbilene må levere på er hvor lang tid du må bruke for å fylle batteriet når du er på langtur.
Del 6: Så kort ladepause trenger du i praksis
Bilene som lader 20 mil kjappest, gjør det så raskt at du knapt rekker en dopause. Da får du ladet det du trenger frem til det er tid for neste pause.
Del 7: Hvor mye øker ladetiden hvis du har 30 prosent batteri?
Å lade 20 mil kan ta dobbelt så lang tid hvis batteriet er 30 prosent fullt fremfor 10 prosent.
Del 1: Alt om El Prix sommer 2023
Hvordan ladet bilene og hvor langt kjørte de under sommerens rekkevidde- og ladetest? Her får du hele oversikten.
Del 2: Nykommer overbeviste på rekkevidde og lading
Selv om en Tesla gikk lengst, var det en annen bil som kjørte fletta av WLTP-tallet. Den ladet også raskere enn noen annen bil hittil.
Del 3: Ny rekkevidderekord
Tesla har hatt rekorden siden 2021. Det måtte selvfølgelig en Tesla til for å slå denne.
Publisert: 13. juni 2023
Sist oppdatert: 10. april 2025