El Prix 2023
Alt om El Prix sommer 2023
Hvordan ladet bilene og hvor langt kjørte de under sommerens rekkevidde- og ladetest? Her får du hele oversikten.
Foto: Tomm W. ChristiansenSommerens rekkevidde- og ladetest var av den varme sorten. I strålende sol og opp mot 25 varmegrader, var alt duket for overprestasjoner og raske ladetider.
Nedenfor finner du hovedfunnene fra testen, samt lenker til mer utfyllende artikler om resultatene.
Så langt kjørte bilene
WLTP Rekkevidde (km)
Målt rekkevidde (km)
Avvik (km)
Diagrammet viser hvor langt bilene kjørte sammenlignet med WLTP-tallene. Du kan selv velge å vise én eller flere kategorier.
Les mer om rekkeviddetesten
Tid for ladetest
Det følges nøye med når bilene ladetestes. Effekt, tidsbruk og batteriprosent noteres flittig gjennom hele ladeøkten.
Før bilene lades, kjøres de i over to timer og til de har under 10 prosent igjen på batteriet. Dermed sikrer vi at bilen lader så godt den bare kan.
I sommerens ladetest brukte de kjappeste bilene rundt 20 minutter på å lade til 80 prosent. De treigeste brukte over 50 minutter.
Dette er El Prix
To ganger i året tester Motor og NAF rekkevidden og ladehastigheten til elbiler i Norge. Testen gjennomføres sommer og vinter, og utvides med nye modeller etter hvert som de kommer på markedet.
Slik ladet bilene
I boblediagrammet nedenfor kan du se gjennomsnittlig ladeeffekt og tiden det tok å lade bilen fra 10 til 80 prosent. Størrelsen på boblen indikerer netto batterikapasitet.*
I diagrammet ovenfor kan du se ladetid 10-80 prosent per bilkategori. Størrelsen på boblen indikerer størrelsen på batteriet.
*Hongqi E-HS9 LR er oppgitt med brutto batterikapasitet.
Les mer om ladetesten
Se sendingen fra avreise i Oslo
Ruten bilene kjørte
Nedenfor kan du følge ruten bilene tok ut av Oslo og opp mot fjellet.
tirsdag 06. juni - Mellom 07:00 og 23:00
Oslo Vulkan
Høyeste
25°C
Laveste
13°C
Lygnasæter Kro
Høyeste
21°C
Laveste
9°C
Gjøvik
Høyeste
22°C
Laveste
13°C
Vinstra
Høyeste
23°C
Laveste
8°C
Dombås
Høyeste
14°C
Laveste
3°C
Folldal
Høyeste
16°C
Laveste
2°C
Værdata hentet fra yr.no
Her er alle bilene fra testen
Del 1: Alt om El Prix sommer 2023
Hvordan ladet bilene og hvor langt kjørte de under sommerens rekkevidde- og ladetest? Her får du hele oversikten.
Del 2: Nykommer overbeviste på rekkevidde og lading
Selv om en Tesla gikk lengst, var det en annen bil som kjørte fletta av WLTP-tallet. Den ladet også raskere enn noen annen bil hittil.
Del 3: Ny rekkevidderekord
Tesla har hatt rekorden siden 2021. Det måtte selvfølgelig en Tesla til for å slå denne.
Del 4: Så lang er rekkevidden i praksis sommer 2023
Det er ikke særlig praktisk å kjøre bilen helt tom for strøm. Se hvor langt årets testbiler kommer når de har 10 prosent igjen på batteriet.
Del 5: Laderekord og rekordstore batterier
Rekkeviddeangst er snart historie. Det neste målet elbilene må levere på er hvor lang tid du må bruke for å fylle batteriet når du er på langtur.
Del 6: Så kort ladepause trenger du i praksis
Bilene som lader 20 mil kjappest, gjør det så raskt at du knapt rekker en dopause. Da får du ladet det du trenger frem til det er tid for neste pause.
Del 7: Hvor mye øker ladetiden hvis du har 30 prosent batteri?
Å lade 20 mil kan ta dobbelt så lang tid hvis batteriet er 30 prosent fullt fremfor 10 prosent.
Publisert: 18. august 2023
Sist oppdatert: 10. april 2025