El Prix 2023:
Ny rekkevidderekord
Tesla har hatt rekorden siden 2021. Det måtte selvfølgelig en Tesla til for å slå denne.
Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN / © NAFNAF og Motor kjørte 32 elbiler i dag tidlig fra Oslo for å teste hvor langt bilene kjører før det er full stopp, opp mot den oppgitte rekkevidden (WLTP) til hver modell.
– Været var strålende, men siden temperaturen var under 20 grader store deler av dagen og det stedvis blåste en del, var det mange biler som stoppet før de nådde den oppgitte rekkevidden. Temperatur og vind påvirker bilenes rekkevidde også om sommeren, sier Anette Berve, testansvarlig for elbil i NAF.
Tesla S slo rekorden til en annen Tesla, nemlig Model 3 i 2021, med 18 kilometer.
– Det kommer konkurrenter med god rekkevidde, men Tesla holder stand på rekkeviddetronen, sier Berve.
Verdens største elbiltest
32 biler
64 sjåfører og copiloter
Seks bergingsbiler
Til å plukke opp strømtomme testbiler sto seks bergingsbiler parat. Noen av bilene var heldige og kunne rulle selv inn til en ladestasjon...
... mens andre var enda heldigere og fikk nyte en tur oppå planet på en av de kule gule.
Totalt kjørte bilene hele 15 543 km
Dette tilsvarer omtrent avstanden mellom Alta og Cape Town, hvis du kjører via Finland, Russland og Tyrkia.
Den kjøreturen ville tatt over 9 dager.
Vest og varseltrekant er obligatorisk.
Totalt var cirka 90 mennesker i sving under testen
Inkludert disse to, Vegard fra Broom og Benny som nå ikke lenger er Broom-Benny, men NAF-Benny.
Mon tro om de diskuterer tilgangen på wienerbrød underveis?
Testsjåfør Christina stilte også med passende ørepynt.
Snitt-rekkevidden har økt med 130 kilometer
Rekkevidden på elbil-nyhetene har økt år for år. Siden NAF og Motor startet med sine elbiltester vinteren 2020 har gjennomsnittsrekkevidden blant testbilene økt med 130 kilometer.
Sommeren 2020 gikk også Tesla S lengst. Da kjørte den 645 kilometer. Den oppgraderte versjonen som var med i år, gikk nesten tre mil lenger.
Resultatene fra NAF og Motors tester viser at langt flere elbiler går over 500 kilometer nå enn under sommertesten i 2020. Sommeren for tre år siden var det seks biler som kjørte mer enn 500 kilometer. I dagens rekkeviddetest kjørte hele 15 av testbilene lenger enn 500 kilometer.
– Teknologiutviklingen går raskt! Vi forventer at dette fortsetter og at vi i neste test har med biler med over 800 kilometer rekkevidde, sier test-sjefen.
Hovedresultater fra rekkeviddetesten
WLTP Rekkevidde (km)
Målt rekkevidde (km)
Avvik (km)
Grafer som viser hvor langt bilene kjørte målt opp mot WLTP. Velg kategori for å sammenligne.
Elbil er mer enn rekkevidde
Bilkjøperne trenger ikke å stirre seg blind på rekkevidde. Vel så viktig er hvor raskt elbilen du vurdere lader. Derfor tester NAF og Motor ladehastigheten til elbilene også.
-Elbilens ladehastighet er vel så viktig som rekkevidden, spesielt nå som rekkevidden begynner å bli så god som den er, understreker Berve.
Xpeng G9 skal lade med hele 300 kilowatt, som ligger an til å bli en ny rekord i ladeeffekt, sier Berve
Her finner du mer om ladetesten
Dette skjedde under elbiltesten
Sommerens test ble kjørt i temperaturer mellom 15 og 20 grader. Det var litt vind, men ellers fine forhold. Dette er en test som kjøres i helt vanlig trafikk, og av helt vanlige mennesker. Derfor skjer det tidvis uforutsette hendelser.
NIO EL5 var ikke fulladet ved avreise, og ble satt på saktelading i 15 minutter for å lade de siste to prosentene. Dette gjør at modellen startet med et noe varmere batteri enn konkurrentene.
Xpeng G9 og Xpeng 97 manglet også noen kilometer på å være fulladet, og ble også satt på lading rett før avreise.
Xpeng G9 kjørte feil underveis i ruta. Da alle de andre kjørte paralellveien via Biristrand, kjørte G9 motorveien. Denne omveien vekk fra motorveien er ca 1 mil lang. Dette betyr noe høyere gjennomsnittshastighet totalt og derfor litt høyere forbruk totalt.
Dette er El Prix
To ganger i året tester Motor og NAF rekkevidden og ladehastigheten til elbiler i Norge. Testen gjennomføres sommer og vinter, og utvides med nye modeller etter hvert som de kommer på markedet.
Del 3: Ny rekkevidderekord
Tesla har hatt rekorden siden 2021. Det måtte selvfølgelig en Tesla til for å slå denne.
Del 4: Så lang er rekkevidden i praksis sommer 2023
Det er ikke særlig praktisk å kjøre bilen helt tom for strøm. Se hvor langt årets testbiler kommer når de har 10 prosent igjen på batteriet.
Del 5: Laderekord og rekordstore batterier
Rekkeviddeangst er snart historie. Det neste målet elbilene må levere på er hvor lang tid du må bruke for å fylle batteriet når du er på langtur.
Del 6: Så kort ladepause trenger du i praksis
Bilene som lader 20 mil kjappest, gjør det så raskt at du knapt rekker en dopause. Da får du ladet det du trenger frem til det er tid for neste pause.
Del 7: Hvor mye øker ladetiden hvis du har 30 prosent batteri?
Å lade 20 mil kan ta dobbelt så lang tid hvis batteriet er 30 prosent fullt fremfor 10 prosent.
Del 1: Alt om El Prix sommer 2023
Hvordan ladet bilene og hvor langt kjørte de under sommerens rekkevidde- og ladetest? Her får du hele oversikten.
Del 2: Nykommer overbeviste på rekkevidde og lading
Selv om en Tesla gikk lengst, var det en annen bil som kjørte fletta av WLTP-tallet. Den ladet også raskere enn noen annen bil hittil.
Publisert: 6. juni 2023
Sist oppdatert: 10. april 2025