Siden 2017 har NAF gjennomført Trafikantbarometeret i forbindelse med lokalvalg og stortingsvalg.
Et av spørsmålene i undersøkelsen er om folk vil velge elbil som sin neste bil. Der har utviklingen gått raskt: Fra 30 prosent som ville velge elbil ved neste bilkjøp i 2017, til 43 prosent i 2021.
I årets Trafikantbarometer har det også vært en økning, men den har vært på beskjedne fire prosentpoeng sammenlignet med 2021. I 2023 vil 47 prosent velge elbil som neste bil.
– Med stadig bedre utvalg av biler og enklere lading hadde vi forventet en større økning fra 2021 til i år, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.
– Stadig færre fordeler for elbiler og innføring av moms og avgifter har gjort at elbilinteressen har flatet noe ut, fortsetter han.
Ny elbilist?
Enten du skal kjøpe, lade, ta service, selge eller trenger veihjelp til din elbil – så kan vi i NAF hjelpe deg.
Økte avgifter
I 2023 ble avgiftene på elbilene økt kraftig, med innføring av moms på kjøpesummen som overstiger 500 000 kroner og en helt ny vektavgift. I tillegg ble den viktige bompengefordelen mindre.
– Nå er det viktig at regjeringen ikke skrur til avgiftene ytterligere i statsbudsjettet som kommer 6. oktober, understreker Sødal.
NAF frykter at regjeringen vil øke vektavgiften.
– Høyere avgifter kan bety at elbilsalget bremses enda mer, og færre kan bytte til elbil. Økte avgifter på nye elbiler kan også påvirke prisene på brukte elbiler, advarer Sødal.
Én gang elbilist – alltid elbilist
Det er de som allerede eier elbil som er klart mest positive til å kjøpe elbil som neste bil. I år svarer 79 prosent av elbilister at de vil ha elbil igjen. I 2021 var det 80 prosent.
Tallet ligger like stabilt for de som eier en bensin- eller dieselbil. Som i 2021 svarer om lag én av tre at de vil kjøpe elbil ved neste bilkjøp.
– De som har tatt steget over er fornøyde og vil fortsette å kjøre elbil, mens skepsisen holder seg ganske stabil for bensin- og dieselbilistene, sier Sødal.
– Siden politikerne har vedtatt at hele nybilsalget skal være nullutslipp i 2025, er det desto viktigere å ikke stramme til avgiftsskruen mer nå.
NAF Trafikantbarometer 2023, 2021, 2019 og 2017. Årets undersøkelse er utført av Norstat, mens de tre tidligere er utført av Kantar. Alle undersøkelsene er landsrepresentative vektet på kjønn, alder og landsdel.