Sterk økning i elbilavgifter: – Uheldig utvikling

På tre år har avgiftene på flere vanlige elbiler økt med store summer. – Avgiftene har kommet raskt både på å kjøpe og eie elbil. Det er en uheldig utvikling, sier Ingunn Handagard i NAF.


Elbil kjører ut av garasje.
© NAF

I 2022 var det avgiftsfritt å kjøpe elbil, mens 2020 var det siste avgiftsfrie året for å eie en elbil. Fra 1. januar 2023 ble det innført kjøpsavgifter og moms på elbiler.

Du må betale vektavgift for alle biler, mens biler over 500 000 kroner i tillegg får moms på kjøpesummen over 500 000. Dette har gjort elbilene flere titalls tusen kroner dyrere.

- Selv en moderat elbil har gått opp 12 000 kroner på grunn av vektavgiften, sier NAFs pressesjef Ingunn Handagard.

Smilende kvinne
Pressesjef i NAF, Ingunn Handagard. © NAF
© NAF

Sviktende bilsalg

I vårt eksempel har vi plukket ut en Peugeot e-208, som har gått opp nær 12 000 kroner i pris. Storselgeren Tesla Model Y, som så vidt bikker 500 000 kroner, har fått avgift og moms på nær 26 000 kroner i tillegg.

Premiumbilene Audi Q8 e-tron og BMW iX xDrive50 har gått opp henholdsvis 71 457 kroner og 116 677 kroner.

- Avgiftsøkningene kombinert med prisstigning og renteøkninger har ført til at utskiftningen av bilparken til elbiler går tregere, mener Handagard.

Hun viser til at bilsalget har gått kraftig ned det siste året. Både husholdningenes økonomiske situasjon og de økte avgiftene kan spille inn.

Hittil i 2023 er bilsalget ned 9,4 prosent målt mot fjoråret, viser tall fra OFV. Derfor mener NAF det er viktig å ikke skru opp avgiftene på elbiler nå. I forslaget til statsbudsjett for 2024 vil regjeringen holde vektavgiften på elbil på dagens nivå.

- Når regjeringen skal komme til enighet med SV om budsjettet, må de ikke finne på å øke vektavgiften på nye biler, sier Handagard.

Dyrere å eie elbil

For tre år siden betalte elbiler ingenting i trafikkforsikringsavgift, bedre kjent som årsavgiften. Siden den gang har trafikkforsikringsavgiften blitt innført raskt for elbiler. Får regjeringen det som de vil, kommer du til å betale mer i årsavgift for en elbil enn en bensin- eller dieselbil i 2024.

– Regjeringen har nå i to statsbudsjett stukket store kjepper i hjulene for å nå målet om å kun selge elbiler som nye biler fra 2025, sier Handagard, og fortsetter:

– Vi mener avgiften på å eie elbil ikke burde være høyere enn avgiften på å eie en bensin- eller dieselbil, sier hun.

Det har også blitt dyrere å kjøpe brukt elbil. Tidligere var det ingen omregistreringsavgift. Så kom en rask innføring med delvis omregistreringsavgift i mai 2022, før det ble full omregistreringsavgift for brukte elbiler fra 1. januar 2023.

Publisert: 10. november 2023

Sist oppdatert: 30. november 2023

Kasper Furulund Frøjd,

Les også


Fant du det du lette etter?