Elbil ved ladestasjon

Glem bilens makseffekt – her er ladetallet du bør bry deg om

Bilprodusenter oppgir den maksimale ladeeffekten til en elbil, men dette sier lite om hvor raskt bilen egentlig lader.

Alle saker i serien

Oppgitt makseffekt er den høyeste mengden strøm elbilen er i stand til å ta imot på én gang. Makseffekten gir imidlertid lite informasjon om hvor lang tid bilen bruker på ladingen.

Det er noe av grunnen til at vi i NAF blant annet ber alle bilprodusenter om å oppgi hvor lang tid bilen bruker på å lade fra 10 til 80 prosent.

Fordeler for deg med elbil!

Som medlem i NAF får du gode fordeler som forsikring, billån og lading. Vi står også klare for å hjelpe deg med vedlikehold, verkstedtjenester og service.

Illustrasjon av elbil som lader

Ladeeffekter til besvær

Hvor lenge bilen holder makseffekten under ladeøkten varierer stort mellom ulike bilmodeller og -produsenter. Noen modeller starter ladeøkten med høy effekt og demper farten etter hvert som batteriet fylles. Teslas modeller er et typisk eksempel her.

Andre oppnår makseffekten først et godt stykke inn i ladeøkten. Og noen holder en jevn, men middels høy effekt hele ladeøkten.

Et mer informativt mål på hvor raskt bilene lader, er derfor gjennomsnittseffekten gjennom ladeøkten fra 10 til 80 prosent.

Imponerende resultater i vinterens ladetest

Flere av vinterens testbiler gjorde det skarpt i ladetesten. Mest oppmerksomhet vakte kanskje duellen mellom Xpeng G9 og Lotus Eletre, som ladet 10 til 80 på henholdsvis 19 og 22 minutter.

Når vi ser på gjennomsnittseffekten gjennom hele ladeøkten, er det Lotus som topper lista med hele 221 kW, tett fulgt av Xpeng med 219 kW. Deretter følger Kia EV9 (186 kW) og de to NIO-ene (173/165), som også oppnådde solide gjennomsnittseffekter.

Hvis vi tar gjennomsnittseffekten målt opp mot oppgitt makseffekt, trer et enda tydeligere bilde frem.

Med kun 4 prosent avvik fra oppgitt makseffekt, er NIO EL6 svært nære å holde oppgitt makseffekt hele ladeøkten fra 10 til 80 %.

Svart Nio EL6 på kaia
NIO EL6 ladet tett opptil oppgitt makseffekt under hele ladeøkten 10-80 %. Foto: Siv Seglem (Motor) / © NAF

Også NIO ET5, Kia EV9 og Ford F-150 Lightning har lavt avvik målt mot oppgitt makseffekt.

NIO EL6 og ET5 Touring har samme batteri og ladeteknologi og skal derfor i teorien prestere likt, men under vinterens ladetest hadde EL6 hatt en mer optimal forvarming av batteriet enn ET5, ut fra resultatene å dømme.

Og pinlig dårlige laderesultater

Ser vi på bilene med lavest gjennomsnittseffekt, finner vi BYD Dolphin, Toyota bZ4X og trioen Jeep Avenger, Peugeot e-308 og Opel Astra.

Særlig bZ4X leverte her et svært skuffende resultat.

Gjennomsnittseffekten til Toyota bZ4X var 64 kW, noe som gir et avvik fra oppgitt maks ladeeffekt på hele 57 prosent. Den høyeste effekten vi målte under testen, var 85 kW, som i seg selv er 43 prosent lavere enn oppgitt makseffekt på 150 kW.

Tre elbiler står parkert
Jeep Avenger, Opel Astra Sports Tourer og Peugeot e-308 Combi var blant bilene i testen med lavest gjennomsnittseffekt. Bilene får likevel godkjent.

Den fargerike trioen har derimot ikke noe på bunnlista å gjøre, selv om gjennomsnittseffekten ikke er veldig høy. For her er oppgitt makseffekt for alle tre bilene 100 kW. Derfor holder en gjennomsnittseffekt på 71-78 kW absolutt til et godkjent-stempel.

Både Opel og Peugeot er i tillegg svært nærme å lade på oppgitt ladetid 10-80 %. Opel ladet to minutter raskere enn de oppgitte 30 minuttene, mens Peugeot brukte 29 minutter, ett minutt mer enn oppgitt.

Testbiler på rekke og rad

Del 1: Alt om El Prix vinter 2024

Hvordan ladet bilene og hvor langt kjørte de under vinterens rekkevidde- og ladetest? Her får du hele oversikten.

elbil

Del 2: El Prix 2024: Nykommer kjørte fra Tesla

Vi er vant til at Tesla kjører lengst i våre rekkeviddetester, men i vintertesten 2024 måtte Tesla Model 3 se seg slått av en bil du trolig aldri har sett før.

Lotus Eletre ved ladestolpen

Del 3: En ladethriller av de sjeldne

Vinterens ladetest skulle vise seg å by på mer enn bare en ny laderekord. Her har det skjedd ekstremt mye, og det bare siden i sommer!

elbiler

Del 4: El Prix: Disse elbilene gir mest rekkevidde for pengene

Er du på jakt etter en elbil med god rekkevidde på vinteren, men som ikke sprenger budsjettet? Da er denne listen for deg.

Testbiler på rekke og rad

Del 5: Så lang er rekkevidden i praksis vinter 2024

De færreste kjører elbilene helt tomme for strøm. Se hvor langt vinterens testbiler kommer når de har 10 prosent igjen på batteriet.

Elbil kjører på vei

Del 6: Store forskjeller: Så langt kjører elbilene etter 0 prosent

Selv om elbilen viser 0 prosent, er ikke nødvendigvis batteriet helt tomt. Men hvor langt du kan kjøre etter 0 prosent, varierer stort.

to menn står ved ladestolpe og biler

Del 7: Lade ved 10 eller 30 prosent? Her kan du spare mye tid

Hvis du skal hurtiglade elbilen så den kan kjøre 20 mil til, kan det være mange minutter å spare på å starte ladingen ved 10 istedenfor 30 prosent.

Du leser nåElbil ved ladestasjon

Del 8: Glem bilens makseffekt – her er ladetallet du bør bry deg om

Bilprodusenter oppgir den maksimale ladeeffekten til en elbil, men dette sier lite om hvor raskt bilen egentlig lader.

Elbiler

Del 9: Disse elbilene gir deg lavere strømutgifter

En elbil med lavt forbruk trenger mindre strøm for å kjøre, som betyr lavere strømutgifter for deg. Her er bilene i vinterens rekkeviddetest med lavest forbruk.

Gul Jeep Avenger kjøres på vekta

Del 10: Slik gikk det da vi veide årets testbiler

Hvis du pleier å fullpakke bilen, bør du styre unna flere av årets testbiler.

Elbiler

Del 11: 12 nye elbiler i familiebiltest – se hvilke som imponerer

Vi har testet hvilke nye elbiler som egner seg best som familiebiler, med kriteriene pris, plass, nyttelast, rekkevidde, forbruk og ladehastighet.

Publisert: 22. februar 2024

Kjersti Stuestøl,

Fant du det du lette etter?