El Prix vinteren 2024:
Disse elbilene gir deg lavere strømutgifter
En elbil med lavt forbruk trenger mindre strøm for å kjøre, som betyr lavere strømutgifter for deg. Her er bilene i vinterens rekkeviddetest med lavest forbruk.
Hver sommer og vinter tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten til nye elbiler. Under testen måler vi også bilenes forbruk.
Mens man i en dieselbil snakker om liter per mil, måles forbruket i en elbil med kilowattimer (kWh) per kilometer (km). Eller kWh per 100 km, som er slik forbruket gjerne vises i bilen når du kjører.
En elbil med lavt forbruk trenger mindre strøm for å kjøre. Det betyr lavere strømutgifter for deg, sammenlignet med om du kjører en elbil med høyt forbruk.
Har du spørsmål om elbil?
Som NAF-medlem har du tilgang på bilteknisk rådgivning. Enten du skal kjøpe, lade, ta service, selge eller trenger veihjelp til din elbil – kan vi hjelpe deg.
Biler med lavt forbruk
I rekkeviddetesten vinteren 2024 var det flere biler som imponerte med lave forbrukstall.
Best var Hyundai Ioniq 6, som med sin aerodynamiske form landet på et snittforbruk på 16,8 kWh/100 km. Det er imponerende i en vintertest som også inkluderer en del kjøring oppover.
Andre biler som imponerte med sitt lave forbruk var Peugeot e-308 Combi, Byd Dolphin og Opel Astra Sports Tourer.
MG4, Jeep Avenger og Tesla Model 3 var også blant bilene som brukte minst strøm per kilometer, i tillegg til den nye utgaven av Hyundai Kona.
Bilen med høyest forbruk i testen var ikke overraskende pickupen Ford F-150 Lightning, som med sitt store lasteplan og egenvekt på 2730 kilo har andre kvaliteter enn lavt forbruk.
Mye som spiller inn på forbruket
Husk at forbruket til en elbil vil variere ut fra en rekke faktorer.
Nye elbiler oppgis med et WLTP-forbruk, som er et tall man har kommet fram til gjennom testing på laboratorium. Det faktiske forbruket påvirkes blant annet av temperatur, bruk av klimaanlegg og din egen kjørestil.
I det oppgitte WLTP-forbruket tas det hensyn til hvordan noe av strømmen du lader opp bilen med går tapt i prosessen, kalt ladetap. Forbrukstallet du ser i bilen tar derimot ikke hensyn til ladetap, og viser i stedet kun hvor mye strøm bilen bruker på å kjøre. Du kan lese mer om dette her.
På vinteren kan du regne med et betydelig høyere forbruk enn på sommeren, fordi elbilbatterier blir mindre effektive i kulda og fordi mye energi går til oppvarming.
Hvis det er viktig for deg at elbilen er billig i drift, bør du finne en elbil som har lavt forbruk.
Del 9: Disse elbilene gir deg lavere strømutgifter
En elbil med lavt forbruk trenger mindre strøm for å kjøre, som betyr lavere strømutgifter for deg. Her er bilene i vinterens rekkeviddetest med lavest forbruk.
Del 10: Slik gikk det da vi veide årets testbiler
Hvis du pleier å fullpakke bilen, bør du styre unna flere av årets testbiler.
Del 11: 12 nye elbiler i familiebiltest – se hvilke som imponerer
Vi har testet hvilke nye elbiler som egner seg best som familiebiler, med kriteriene pris, plass, nyttelast, rekkevidde, forbruk og ladehastighet.
Del 1: Alt om El Prix vinter 2024
Hvordan ladet bilene og hvor langt kjørte de under vinterens rekkevidde- og ladetest? Her får du hele oversikten.
Del 2: El Prix 2024: Nykommer kjørte fra Tesla
Vi er vant til at Tesla kjører lengst i våre rekkeviddetester, men i vintertesten 2024 måtte Tesla Model 3 se seg slått av en bil du trolig aldri har sett før.
Del 3: En ladethriller av de sjeldne
Vinterens ladetest skulle vise seg å by på mer enn bare en ny laderekord. Her har det skjedd ekstremt mye, og det bare siden i sommer!
Del 4: El Prix: Disse elbilene gir mest rekkevidde for pengene
Er du på jakt etter en elbil med god rekkevidde på vinteren, men som ikke sprenger budsjettet? Da er denne listen for deg.
Del 5: Så lang er rekkevidden i praksis vinter 2024
De færreste kjører elbilene helt tomme for strøm. Se hvor langt vinterens testbiler kommer når de har 10 prosent igjen på batteriet.
Del 6: Store forskjeller: Så langt kjører elbilene etter 0 prosent
Selv om elbilen viser 0 prosent, er ikke nødvendigvis batteriet helt tomt. Men hvor langt du kan kjøre etter 0 prosent, varierer stort.
Del 7: Lade ved 10 eller 30 prosent? Her kan du spare mye tid
Hvis du skal hurtiglade elbilen så den kan kjøre 20 mil til, kan det være mange minutter å spare på å starte ladingen ved 10 istedenfor 30 prosent.
Del 8: Glem bilens makseffekt – her er ladetallet du bør bry deg om
Bilprodusenter oppgir den maksimale ladeeffekten til en elbil, men dette sier lite om hvor raskt bilen egentlig lader.
Publisert: 8. mars 2024
Sist oppdatert: 10. april 2025