Store forskjeller: Så langt kjører elbilene etter 0 prosent
Selv om elbilen viser 0 prosent, er ikke nødvendigvis batteriet helt tomt. Men hvor langt du kan kjøre etter 0 prosent, varierer stort.
Under NAF og Motors rekkeviddetest kjører vi elbilene helt tomme, som betyr at vi fortsetter å kjøre selv etter at bilen viser 0 prosent batteri.
Elbiler har som regel en buffer i batteriet som gjør at de kan kjøre litt lenger etter 0 prosent. Men hvor langt etter 0 prosent kan du regne med at bilen kan kjøre hvis uhellet er ute? Her er det store forskjeller, viser våre tester.
Lengst etter 0
Lengst kjørelengde etter 0 prosent:
- Polestar 2 Long Range Single Motor – 87 kilometer
- Volvo C40 – 54 kilometer
- Mercedes-Benz EQE SUV – 49 kilometer
Under vintertesten 2024 hadde Polestar 2 Long Range Single Motor kjørt 343 kilometer da bilen viste 0 prosent igjen på batteriet. Likevel endte Polestar 2 på totalt 430 kilometer i rekkeviddetesten, etter å ha kjørt hele 87 kilometer etter 0 prosent.
Polestar 2 var bilen som kjørte lengst etter 0 prosent blant bilene i testen, og du kan ikke regne med å kunne kjøre så langt etter 0 prosent med din bil.
Dette gjelder også om du eier en Polestar 2, for våre tester viser i tillegg store forskjeller mellom hvor langt samme modell kan kjøre etter 0 prosent. Polestar 2 Long Range Single Motor kjørte for eksempel 29,6 kilometer etter 0 prosent i sommertesten 2023.
Første varsel om lavt batteri fra Polestar 2 i vintertesten kom ved 20 prosent. Da dukket skilpadde-ikonet opp og effekten ble noe redusert. Bilen stoppet til slutt ved at effekten ble gradvis redusert.
Ny elbilist?
Enten du skal kjøpe, lade, ta service, selge eller trenger veihjelp til din elbil – så kan vi i NAF hjelpe deg.
Biler med liten buffer
Kortest kjørelengde etter 0 prosent:
- Opel Astra Sports Touring – 1 kilometer
- Hyundai Kona – 1,9 kilometer
- HiPhi Z og Peugeot e-308 – 2 kilometer
Mens Polestar 2 har en stor buffer etter 0 prosent, var det andre modeller i vintertesten 2024 med betydelig mindre buffer.
I Kia EV9 var batteriet helt tomt 3 kilometer etter at bilen viste 0 prosent. Bilen varslet om lavt batterinivå ved 20 og 10 prosent.
Rekkeviddevinneren HiPhi Z kjørte kun 2 kilometer etter 0 prosent. Bilen hadde da varslet ved 10 og 5 prosent.
Også Peugeot e-308 kjørte 2 kilometer etter 0 prosent. Bilen varslet om «lavt ladenivå» første gang ved 12 prosent, med forespørsel om sjåføren ønsket å finne nærmeste ladestasjon.
Hyundai Kona kjørte 1,9 kilometer etter 0 prosent, mens Opel Astra Sports Touring stanset kun én kilometer etter at bilen viste 0 prosent på batteriet. Bilene varslet første gang om lavt batterinivå ved henholdsvis 20 prosent og 12 prosent.
Biler med stor buffer
I vintertesten 2024 var det Polestar 2 som kjørte lengst etter 0 prosent, men det var også andre biler med stor buffer.
Volvo C40 hadde kjørt 341 kilometer da bilen viste 0 prosent, men stoppet først 54 kilometer senere. Bilen varslet om lavt batterinivå første gang ved 13 prosent, med forespørsel om sjåføren ønsket å finne en ladestasjon.
Mercedes-Benz EQE SUV endte på totalt 399 kilometer i rekkeviddetesten, etter å ha kjørt 49 kilometer etter at bilen viste 0 prosent. Første varsel om lavt batterinivå kom ved 17 prosent.
En annen bil med stor buffer i vintertesten var XPeng G9, som kjørte 33,8 kilometer etter 0 prosent. XPeng demonstrerte stor buffer også i sommertesten 2023, da den kjørte 37,9 kilometer etter 0 prosent.
Også Toyota bZ4X AWD viste en stor buffer i vintertesten, med 32 kjørte kilometer etter 0 prosent. I sommertesten 2023 hadde Toyota bZ4X 2WD størst buffer av alle bilene, da den kjørte 45 kilometer etter at bilen viste 0 prosent.
Når varsler bilene om lavt batterinivå?
Bilen som varslet tidligst om at batteriet begynte å bli tomt i vintertesten 2024, var Ford F-150 Lightning. Den varslet om «Driving Range Low» allerede ved 29 prosent batteri.
MG4 ga første oppfordring om lading da batteriet var på 21 prosent og 60 kilometer gjenværende rekkevidde.
Mange av bilene varslet første gang ved 20 eller 12 prosent batteri. Bilen som varslet senest var NIO EL6, som ventet helt til det var 4 prosent igjen på batteriet.
*XPeng viste første varsel ved 30 kilometer gjenværende rekkevidde.
Dette er El Prix
To ganger i året tester Motor og NAF rekkevidden og ladehastigheten til elbiler i Norge. Testen gjennomføres sommer og vinter, og utvides med nye modeller etter hvert som de kommer på markedet.
Lad før du må
I rekkeviddetesten kjører vi elbilene helt til de stanser med tomt batteri, men dette vil vi ikke anbefale at du gjør med din egen bil.
«Lad når du kan, ikke når du må», er et godt elbiltips. Lad heller én gang for mye enn å ta sjansen på å komme fram med lav batteriprosent.
Hvis omstendighetene likevel gjør at du havner på 0 prosent, er det greit å vite at du sannsynligvis kan kjøre noen kilometer til før bilen stanser helt. Men akkurat hvor langt du kan kjøre, er som våre tester viser, ikke helt forutsigbart. Heller ikke for samme modell.
Derfor bør du la være å ta sjansen på å nå 0 prosent, og heller lade tidligere. Om du kjører elbilen helt tom, risikerer du også å skade batteriet.
Les mer:
Del 6: Store forskjeller: Så langt kjører elbilene etter 0 prosent
Selv om elbilen viser 0 prosent, er ikke nødvendigvis batteriet helt tomt. Men hvor langt du kan kjøre etter 0 prosent, varierer stort.
Del 7: Lade ved 10 eller 30 prosent? Her kan du spare mye tid
Hvis du skal hurtiglade elbilen så den kan kjøre 20 mil til, kan det være mange minutter å spare på å starte ladingen ved 10 istedenfor 30 prosent.
Del 8: Glem bilens makseffekt – her er ladetallet du bør bry deg om
Bilprodusenter oppgir den maksimale ladeeffekten til en elbil, men dette sier lite om hvor raskt bilen egentlig lader.
Del 9: Disse elbilene gir deg lavere strømutgifter
En elbil med lavt forbruk trenger mindre strøm for å kjøre, som betyr lavere strømutgifter for deg. Her er bilene i vinterens rekkeviddetest med lavest forbruk.
Del 10: Slik gikk det da vi veide årets testbiler
Hvis du pleier å fullpakke bilen, bør du styre unna flere av årets testbiler.
Del 11: 12 nye elbiler i familiebiltest – se hvilke som imponerer
Vi har testet hvilke nye elbiler som egner seg best som familiebiler, med kriteriene pris, plass, nyttelast, rekkevidde, forbruk og ladehastighet.
Del 1: Alt om El Prix vinter 2024
Hvordan ladet bilene og hvor langt kjørte de under vinterens rekkevidde- og ladetest? Her får du hele oversikten.
Del 2: El Prix 2024: Nykommer kjørte fra Tesla
Vi er vant til at Tesla kjører lengst i våre rekkeviddetester, men i vintertesten 2024 måtte Tesla Model 3 se seg slått av en bil du trolig aldri har sett før.
Del 3: En ladethriller av de sjeldne
Vinterens ladetest skulle vise seg å by på mer enn bare en ny laderekord. Her har det skjedd ekstremt mye, og det bare siden i sommer!
Del 4: El Prix: Disse elbilene gir mest rekkevidde for pengene
Er du på jakt etter en elbil med god rekkevidde på vinteren, men som ikke sprenger budsjettet? Da er denne listen for deg.
Del 5: Så lang er rekkevidden i praksis vinter 2024
De færreste kjører elbilene helt tomme for strøm. Se hvor langt vinterens testbiler kommer når de har 10 prosent igjen på batteriet.
Publisert: 6. februar 2024
Sist oppdatert: 10. april 2025