El Prix 2024: Nykommer kjørte fra Tesla

Vi er vant til at Tesla kjører lengst i våre rekkeviddetester, men i vintertesten 2024 måtte Tesla Model 3 se seg slått av en bil du trolig aldri har sett før.


elbil
HiPhi Z på vei ut av Skur 13 i Oslo, ved starten av rekkeviddetesten. © NAF

Alle saker i serien

Se alle resultatene fra testen her!

Kinesiske HiPhi Z, med mange finurlige teknologiske morsomheter, knuste konkurrentene på rekkeviddedagen i El Prix.

– Tesla har dominert rekkeviddetestene våre siden 2020. I dag slo faktisk HiPhi Tesla Model 3 ned i støvlene på rekkevidde, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

mann i bil
Senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, Nils Sødal. © NAF

– Imponerende av en nykommer

HiPhi Z har mange lysdetaljer som blinker og lyser. Du kan også designe dine egne lyslister med tekst, symboler, farger og lignende. Den blinker nærmest som et amerikansk juletre, men er en kinesisk teknikkbombe.

Offisiell rekkevidde på testbilen er 555 kilometer. Det er 74 kilometer kortere oppgitt rekkevidde enn Tesla Model 3, som hadde lengst rekkevidde på papiret av alle testbilene.

– Likevel kjørte HiPhi 81 kilometer lengre enn Tesla Model 3 i rekkeviddetesten. Det er imponerende av en nykommer, sier Sødal.

elbil
Du kan legge inn tekst og symboler i lyslistene på HiPhi Z. © NAF

Minst avvik fra WLTP

HiPhi Z kjørte nesten like langt som oppgitt rekkevidde.

– Da bilen var tom for strøm, hadde den kjørt 522 kilometer, som er 6 prosent kortere enn WLTP-rekkevidden. Det er imponerende i vinterkulda, sier Sødal.

HiPhi er et ukjent merke for de fleste, men har tydeligvis noe å by på. Med et minimalt rekkeviddetap slo den konkurrentene etter noter, og er bilen som oppnådde minst avvik fra offisiell rekkevidde.

– I rekkeviddedelen av El Prix om vinteren er vi opptatt av bilene som leverer minst avvik sammenlignet med den offisielle rekkevidden. Her var HiPhi klart best i dag, sier Sødal.

elbil
HiPhi Z utenfor Skur 13 før dagen for rekkeviddetesten. © NAF

WLTP Rekkevidde (km)

Målt rekkevidde (km)

Avvik (km)

Stolpedigram med oversikt over wltp og målt rekkevidde.

Familiebiler som kjører langt

I årets vinter-El Prix var det med en rekke familiebiler. Med et par unntak, hadde familiebilene lavt avvik fra den offisielle rekkevidden. Blant topp tre av familiebilene lå rekkeviddetapet mellom 12,5 og 13,8 prosent.

– Dette er imponerende resultater og godt nytt for alle barnefamilier som er på jakt etter en ny elbil, sier Sødal.

Blågrønn Xpeng G9 på kaia
XPeng G9 var blant familiebilene som imponerte, med 452 kjørte kilometer. Det var kun 13,1 prosent under WLTP-rekkevidden. Foto: Siv Seglem (Motor) / © NAF

Elbil er mer enn rekkevidde

Bilkjøperne trenger ikke å stirre seg blind på rekkevidde. Vel så viktig er hvor raskt elbilene lader. Derfor tester NAF og Motor også ladehastigheten til elbilene. Den testen ble gjennomført 1. februar og publiseres så snart resultatene er gjennomgått og godkjent.

Se alle resultatene her!

Værforholdene under testen

Under testen var det mellom minus 2 og minus 10 grader. Med uværet «Ingunn» på vei nordfra ble det vindfullt utover ettermiddagen. Bilene måtte snu i området ved Enden ved Atnsjøen i Stor-Elvdal.

Testbiler på rekke og rad

Del 1: Alt om El Prix vinter 2024

Hvordan ladet bilene og hvor langt kjørte de under vinterens rekkevidde- og ladetest? Her får du hele oversikten.

Du leser nåelbil

Del 2: El Prix 2024: Nykommer kjørte fra Tesla

Vi er vant til at Tesla kjører lengst i våre rekkeviddetester, men i vintertesten 2024 måtte Tesla Model 3 se seg slått av en bil du trolig aldri har sett før.

Lotus Eletre ved ladestolpen

Del 3: En ladethriller av de sjeldne

Vinterens ladetest skulle vise seg å by på mer enn bare en ny laderekord. Her har det skjedd ekstremt mye, og det bare siden i sommer!

elbiler

Del 4: El Prix: Disse elbilene gir mest rekkevidde for pengene

Er du på jakt etter en elbil med god rekkevidde på vinteren, men som ikke sprenger budsjettet? Da er denne listen for deg.

Testbiler på rekke og rad

Del 5: Så lang er rekkevidden i praksis vinter 2024

De færreste kjører elbilene helt tomme for strøm. Se hvor langt vinterens testbiler kommer når de har 10 prosent igjen på batteriet.

Elbil kjører på vei

Del 6: Store forskjeller: Så langt kjører elbilene etter 0 prosent

Selv om elbilen viser 0 prosent, er ikke nødvendigvis batteriet helt tomt. Men hvor langt du kan kjøre etter 0 prosent, varierer stort.

to menn står ved ladestolpe og biler

Del 7: Lade ved 10 eller 30 prosent? Her kan du spare mye tid

Hvis du skal hurtiglade elbilen så den kan kjøre 20 mil til, kan det være mange minutter å spare på å starte ladingen ved 10 istedenfor 30 prosent.

Elbil ved ladestasjon

Del 8: Glem bilens makseffekt – her er ladetallet du bør bry deg om

Bilprodusenter oppgir den maksimale ladeeffekten til en elbil, men dette sier lite om hvor raskt bilen egentlig lader.

Elbiler

Del 9: Disse elbilene gir deg lavere strømutgifter

En elbil med lavt forbruk trenger mindre strøm for å kjøre, som betyr lavere strømutgifter for deg. Her er bilene i vinterens rekkeviddetest med lavest forbruk.

Gul Jeep Avenger kjøres på vekta

Del 10: Slik gikk det da vi veide årets testbiler

Hvis du pleier å fullpakke bilen, bør du styre unna flere av årets testbiler.

Elbiler

Del 11: 12 nye elbiler i familiebiltest – se hvilke som imponerer

Vi har testet hvilke nye elbiler som egner seg best som familiebiler, med kriteriene pris, plass, nyttelast, rekkevidde, forbruk og ladehastighet.

Publisert: 31. januar 2024

Kasper Furulund Frøjd,

Les også


Fant du det du lette etter?