Gul Jeep Avenger kjøres på vekta

El Prix 2024:

Slik gikk det da vi veide årets testbiler

Hvis du pleier å fullpakke bilen, bør du styre unna flere av årets testbiler.

Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF

Alle saker i serien

Hvor mye veier bilen egentlig – og er dette det samme som står oppgitt i vognkortet? Under årets El Prix dro vi frem de gigantiske badevektene for å finne ut av nettopp dette.

Resultatet? 15 av årets 22 testbiler veier mer enn oppgitt.

Og når bilen veier mer, krymper nyttelasten tilsvarende. Med andre ord, for 15 av årets testbiler kan du ha med deg mindre last enn hva som står i vognkortet.

Her er det også verdt å minne om at passasjerer teller som last, samt det som sjåføren eventuelt veier over 75 kilo.

Vær oppmerksom på at mange av bilene i denne testen er topp utstyrt, som betyr at de veier mer. Om du for eksempel velger bort panoramatak når bilen utstyres, vil bilens vekt bli lavere, og nyttelasten høyere.

Stor plass og stort avvik

En av testbilene som i år leverte solide tall både på rekkevidde, lading og forbruk, var Kia EV9. Dessverre for familie-SUV-en leverer den også et solid avvik fra oppgitt vekt.

Med 58 kilo ekstra på vekten, ender den faktiske nyttelasten på 420 kilo – noe som innebærer 12 prosent avvik fra oppgitt nyttelast på 478 kilo. For en familie på fire har NAF tidligere anbefalt at bilen bør ha minst 480 kilo tilgjengelig nyttelast. 420 kilo i Kia EV9 står ikke helt i stil med størrelsen på bilen. EV9 er en stor og romslig 7-seter (vår testmodell hadde 6 seter), så her er det fort gjort å la seg lure av et hav av tilgjengelig plass.

Testbiler på veiestasjonen til SVV
Vektstasjon og grønn Pysjå i bakgrunnen

Tilfeldig vektkontroll

Under årets test ble bilene vinket inn til vektkontroll hos Statens Vegvesen på Otta. Det var selvfølgelig null problem, vi hadde full kontroll på hva bilene veide.

Og slik slik så vår veiestasjon ut. Fire store badevekter og en maskin som leste av vektene per hjul.

Lite samsvar mellom tilgjengelig plass og faktisk nyttelast må det også sies å være for Xpeng G9. Med 35 kilo ekstra på vekta, får den allerede beskjedne oppgitte nyttelasten på 365 kilo en reduksjon på 10 prosent – og en faktisk nyttelast på 330 kg.

EV9 og G9 er gode eksempler på biler hvor du som forbruker er nødt til å ha et bevisst forhold til hvor mye du laster inn i bilen. Er dere to voksne og to mindre barn er det antagelig uproblematisk, men skal du på hyttetur med venner eller kollegaer, kan det være at dere kun får med dere en tannbørste hver.

Dette sier regelverket om nyttelast

I henhold til regelverket for personbiler er hver passasjer tildelt en vektkvote på 75 kilo. Det vil si at bilen må ha minst 300 kilo i tilgjengelig nyttelast for å kunne registreres som en femseter; fire ganger 75 kilo. For å registreres som en sjuseter, må bilen derfor ha minst 450 kg i nyttelast.

Tillatt nyttelast finner du ved å ta den maksimalt tillatte totalvekten og trekke fra egenvekten til bilen. Vekten av sjåfør er inkludert i bilens egenvekt, men her går man ut fra en standardvekt på 75 kilo. Hvis sjåføren veier mer enn dette, går overskytende vekt også av nyttelast-kvoten.

Blå Kia EV9 på vekta
KIA EV9 er en stor og tung bil. Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF

Bedre resultater enn i fjor

Likevel er det verdt å merke at årets testbiler jevnt over klarte seg bedre enn året før. Av de 22 testbilene, hadde 11 av de mindre enn 20 kilo i avvik fra oppgitt vekt. Syv av disse veide cirka oppgitt eller mindre.

Og det er ett land som går foran med et godt eksempel: Tyskland. De fire øverste på lista - BMW, Audi, Mercedes-Benz og Volkswagen - veide alle mindre enn oppgitt.

Best ut kommer BMW i5, som har en oppgitt nyttelast på 409 kilo og ender med en faktisk nyttelast på 440 kilo. Det vil si at du får 31 kilo ekstra i «bonus» nyttelast. Også Audi Q8 ender opp med en pen «bonus» på 22 kilo.

Hvorfor veier vi bilene?

Det er to grunner til at vi fortsetter å misjonere om nyttelast. Først og fremst handler det om å gjøre deg som sjåfør oppmerksom på misforholdet mellom tilgjengelig plass og muligheten til å benytte seg av denne plassen i elbiler. Selv om du har plass, er det ikke sikkert at du kan bruke den.

Det ser vi også i årets test, der for eksempel Xpeng G9 sitter igjen med 30 kilo til bagasje når du fyller bilen med sjåfør og passasjerer på de standardiserte 75 kiloene.

Lille BYD Dolphin på vekta
Lille BYD Dolphin på vekta. Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF
Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF

Det andre handler om å avdekke den faktiske vekten til bilen. Tidvis har vi sett store avvik mellom vektene som har blitt oppgitt i vognkortet og hvor mye nyttelast du har i praksis. Dette gir grobunn til forvirring og kan i ytterste konsekvens føre til farlig feilbruk av bilen.

Kompakte BYD Dolphin er et eksempel her. I vognkortet har testbilen en oppgitt nyttelast på 335 kilo, men på grunn av avviket på 13 prosent, ender nyttelasten i praksis på 295 kilo. Her ville du ha overlastet bilen dersom du tok med deg fire standard-passasjerer i tillegg til deg selv, enda bilen er registrert som femseter.

Så mye nyttelast trenger en familie

For en familie på fire, har NAF tidligere anbefalt at bilen bør ha minst 480 kilo tilgjengelig nyttelast.

Dette tallet er basert på et regnestykke hvor vi bruker vekten av familien Gjennomsnitt; mor, far og de to barna, Kari på 7 år og Petter på 11 år, og vekten av utstyret de trenger til ferien sin.

Vi har også gått ut ifra at familien Gjennomsnitt ønsker å beholde bilen over flere år og tatt hensyn til at barna vokser seg større og tyngre med tiden.

Din families behov kan skille seg ut fra familien Gjennomsnitt. Du kan ha større eller mindre barn, dere kan ha andre interesser. Nøyaktig hvor mye nyttelast du har behov for, er det derfor bare du som kan vite.

Les mer her

Avviket spiser av nyttelasten

På grunn av feilmarginer og målenøyaktighet på vektene, vil en veiing hos Statens Vegvesen sjelden medføre konsekvenser for produsent eller eier i form av at bilens tillatte passasjertall må reduseres.

I praksis er det derfor du som kjøper av bilen som sitter igjen med svarteper hvis du kjøper en bil som viser seg å være tyngre enn oppgitt. For bilens maksimalt tillatte totalvekt er den samme, selv om egenvekten er høyere.

Rød Opel Astra veies
Viktig at vektene plasseres nøyaktig. Trond fra NAFs lokallag i Nordre Follo hjelper til. Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF

Det er heller ikke så enkelt å finne ut hvor tung bilen er.

Der hvor produsentene faktisk oppgir egenvekt i spesifikasjonene i reklamemateriell, er tallet gjerne lavere enn det som står i vognkortet. Og tallet i vognkortet kan man heller ikke ta for god fisk, for det er kun «veiledende, avhengig av utstyr».

Som vi har skrevet om tidligere, var det inntil nylig rutine å registrere bilen med den laveste vekten som er oppgitt i typegodkjenningen, som i de fleste tilfeller tilsvarte vekten til den dårligst utstyrte versjonen av bilen.

I henhold til den nye rutinen, skal det tas hensyn til alt fastmontert utstyr fra fabrikk når egenvekt oppgis i vognkortet.

Merk at testbilene i El Prix ofte er topputstyrte modeller, så ved å velge vekk ekstrautstyr som panoramatak, hengerfeste og større felger, vil du kunne få mer nyttelast. Du kan lese mer om utstyrsnivå for hver enkelt testbil på testsidene.

Dette er NAFs råd til deg

I lys av at testresultatene viser både tidvis store avvik i vekt og skuffende lav nyttelast i mange av årets bilnyheter, har bilteknisk rådgiver i NAF, Tom Andre Nilsen, en oppfordring til deg som skal kjøpe elbil:

– Skal du kjøpe elbil i dag må du ha en formening om hvilke behov du har for å frakte personer og utstyr. Det er ganske stor forskjell om du skal bruke bilen alene til og fra jobb, eller om du skal ha en bil hvor du skal ta med familien på ferie.

Smilende mann i blå skjorte
Tom Andre Nilsen, bilteknisk rådgiver i NAF. Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF

Det er maksimalt tillatt totalvekt Statens Vegvesen sjekker hvis du blir stoppet på veien. Er bilen over den, må du laste av overvekten før du kan kjøre videre.

Nilsen gjentar oppfordringen om å ha nyttelast i tankene når du skal kjøpe elbil og påpeker at det fremdeles bare én måte du kan være helt sikker på:

– Vet du at du pleier å ha med deg mye på tur, både av personer og gjerne full takboks og bagasjerom, er det dessverre sånn at du ikke kan stole på tallene som står i vognkortet eller reklamen. Den eneste måten du kan være helt sikker på hvor god nyttelast bilen har, er å stikke inn om en vekt og veie bilen når du prøvekjører den.

Testbiler på rekke og rad

Del 1: Alt om El Prix vinter 2024

Hvordan ladet bilene og hvor langt kjørte de under vinterens rekkevidde- og ladetest? Her får du hele oversikten.

elbil

Del 2: El Prix 2024: Nykommer kjørte fra Tesla

Vi er vant til at Tesla kjører lengst i våre rekkeviddetester, men i vintertesten 2024 måtte Tesla Model 3 se seg slått av en bil du trolig aldri har sett før.

Lotus Eletre ved ladestolpen

Del 3: En ladethriller av de sjeldne

Vinterens ladetest skulle vise seg å by på mer enn bare en ny laderekord. Her har det skjedd ekstremt mye, og det bare siden i sommer!

elbiler

Del 4: El Prix: Disse elbilene gir mest rekkevidde for pengene

Er du på jakt etter en elbil med god rekkevidde på vinteren, men som ikke sprenger budsjettet? Da er denne listen for deg.

Testbiler på rekke og rad

Del 5: Så lang er rekkevidden i praksis vinter 2024

De færreste kjører elbilene helt tomme for strøm. Se hvor langt vinterens testbiler kommer når de har 10 prosent igjen på batteriet.

Elbil kjører på vei

Del 6: Store forskjeller: Så langt kjører elbilene etter 0 prosent

Selv om elbilen viser 0 prosent, er ikke nødvendigvis batteriet helt tomt. Men hvor langt du kan kjøre etter 0 prosent, varierer stort.

to menn står ved ladestolpe og biler

Del 7: Lade ved 10 eller 30 prosent? Her kan du spare mye tid

Hvis du skal hurtiglade elbilen så den kan kjøre 20 mil til, kan det være mange minutter å spare på å starte ladingen ved 10 istedenfor 30 prosent.

Elbil ved ladestasjon

Del 8: Glem bilens makseffekt – her er ladetallet du bør bry deg om

Bilprodusenter oppgir den maksimale ladeeffekten til en elbil, men dette sier lite om hvor raskt bilen egentlig lader.

Elbiler

Del 9: Disse elbilene gir deg lavere strømutgifter

En elbil med lavt forbruk trenger mindre strøm for å kjøre, som betyr lavere strømutgifter for deg. Her er bilene i vinterens rekkeviddetest med lavest forbruk.

Du leser nåGul Jeep Avenger kjøres på vekta

Del 10: Slik gikk det da vi veide årets testbiler

Hvis du pleier å fullpakke bilen, bør du styre unna flere av årets testbiler.

Elbiler

Del 11: 12 nye elbiler i familiebiltest – se hvilke som imponerer

Vi har testet hvilke nye elbiler som egner seg best som familiebiler, med kriteriene pris, plass, nyttelast, rekkevidde, forbruk og ladehastighet.

Publisert: 15. mars 2024

Sist oppdatert: 20. mars 2024

Kjersti Stuestøl,

Fant du det du lette etter?