El Prix: Disse elbilene gir mest rekkevidde for pengene
Er du på jakt etter en elbil med god rekkevidde på vinteren, men som ikke sprenger budsjettet? Da er denne listen for deg.
I NAF og Motors rekkeviddetest vinteren 2024 var det den kinesiske nykommeren HiPhi Z som kjørte lengst, med 522 tilbakelagte kilometer før batteriet var tomt. Prisen på testmodellen er imidlertid 1.110.000 kroner, som betyr at HiPhi Z ikke er et alternativ for de fleste.
Om du ønsker deg en elbil med god rekkevidde til en mer realistisk pris, er det andre biler i rekkeviddetesten som vil passe bedre for deg.
For å finne ut hvilke elbiler som gir deg mest rekkevidde for pengene, har vi sett på hvor mange kroner du betaler per kilometer i de ulike bilene. Utregningene er basert på prisen på testmodellene og hvor langt bilene kjørte i rekkeviddetesten.
Usikker på hvilken bil du bør velge?
Snakk med en av våre eksperter! Som NAF-medlem kan du hjelp fra våre biltekniske rådgivere.
Vant igjen
Bilen som gir mest rekkevidde for pengene i vintertesten 2024 er MG4, med 948 kroner per kilometer.
MG4 kjørte nesten 400 kilometer i rekkeviddetesten, som plasserte den midt i feltet når det gjelder rekkevidde. Samtidig er MG4 den billigste bilen i testen, med en pris på testmodellen på 379.000 kroner.
De tre bilene med lavest pris etter MG4 – Jeep Avenger, Peugeot e-308 og Opel Astra – stanset alle over 100 kilometer tidligere enn MG4.
Av bilene som kjørte lenger enn MG4 i testen, var den billigste Hyundai Ioniq 6, til en pris på 530.825 kroner.
Topp og bunn
Nevnte Hyundai Ioniq 6 kjørte tredje lengst i vintertesten 2024, med 467,8 kilometer, og havnet på andreplass på listen over biler som gir mest rekkevidde for pengene.
På tredjeplass kom Tesla Model 3, med en pris på 533.626 kroner og 441 kjørte kilometer i testen.
Drømmer du om ny bil?
Med NAF Finansieringsbevis har du finansieringen i orden og kan slå til på et godt bilkjøp, når riktig bil dukker opp.
Søk om NAF Billån og realiser bildrømmen!
Bunnen av listen er dominert av de dyreste bilene. Lotus Eletre var blant bilene som kjørte lengst i testen, med 464,6 kilometer, men gir likevel minst rekkevidde for pengene grunnet en svimlende prislapp på 1.754.052 kroner.
Også Ford F-150 Lightning (1.183.000 kroner), Mercedes-Benz EQE SUV (1.218.816 kroner) og Audi Q8 e-tron (1.023.100 kroner) er blant bilene som gir minst rekkevidde for pengene.
Dette er El Prix
To ganger i året tester Motor og NAF rekkevidden og ladehastigheten til elbiler i Norge. Testen gjennomføres sommer og vinter, og utvides med nye modeller etter hvert som de kommer på markedet.
Del 4: El Prix: Disse elbilene gir mest rekkevidde for pengene
Er du på jakt etter en elbil med god rekkevidde på vinteren, men som ikke sprenger budsjettet? Da er denne listen for deg.
Del 5: Så lang er rekkevidden i praksis vinter 2024
De færreste kjører elbilene helt tomme for strøm. Se hvor langt vinterens testbiler kommer når de har 10 prosent igjen på batteriet.
Del 6: Store forskjeller: Så langt kjører elbilene etter 0 prosent
Selv om elbilen viser 0 prosent, er ikke nødvendigvis batteriet helt tomt. Men hvor langt du kan kjøre etter 0 prosent, varierer stort.
Del 7: Lade ved 10 eller 30 prosent? Her kan du spare mye tid
Hvis du skal hurtiglade elbilen så den kan kjøre 20 mil til, kan det være mange minutter å spare på å starte ladingen ved 10 istedenfor 30 prosent.
Del 8: Glem bilens makseffekt – her er ladetallet du bør bry deg om
Bilprodusenter oppgir den maksimale ladeeffekten til en elbil, men dette sier lite om hvor raskt bilen egentlig lader.
Del 9: Disse elbilene gir deg lavere strømutgifter
En elbil med lavt forbruk trenger mindre strøm for å kjøre, som betyr lavere strømutgifter for deg. Her er bilene i vinterens rekkeviddetest med lavest forbruk.
Del 10: Slik gikk det da vi veide årets testbiler
Hvis du pleier å fullpakke bilen, bør du styre unna flere av årets testbiler.
Del 11: 12 nye elbiler i familiebiltest – se hvilke som imponerer
Vi har testet hvilke nye elbiler som egner seg best som familiebiler, med kriteriene pris, plass, nyttelast, rekkevidde, forbruk og ladehastighet.
Del 1: Alt om El Prix vinter 2024
Hvordan ladet bilene og hvor langt kjørte de under vinterens rekkevidde- og ladetest? Her får du hele oversikten.
Del 2: El Prix 2024: Nykommer kjørte fra Tesla
Vi er vant til at Tesla kjører lengst i våre rekkeviddetester, men i vintertesten 2024 måtte Tesla Model 3 se seg slått av en bil du trolig aldri har sett før.
Del 3: En ladethriller av de sjeldne
Vinterens ladetest skulle vise seg å by på mer enn bare en ny laderekord. Her har det skjedd ekstremt mye, og det bare siden i sommer!
Publisert: 14. februar 2024
Sist oppdatert: 10. april 2025