El Prix: Disse elbilene gir mest rekkevidde for pengene

Er du på jakt etter en elbil med god rekkevidde på vinteren, men som ikke sprenger budsjettet? Da er denne listen for deg.


elbiler
MG4, Tesla Model 3 og Opel Astra Sports Tourer.

Alle saker i serien

I NAF og Motors rekkeviddetest vinteren 2024 var det den kinesiske nykommeren HiPhi Z som kjørte lengst, med 522 tilbakelagte kilometer før batteriet var tomt. Prisen på testmodellen er imidlertid 1.110.000 kroner, som betyr at HiPhi Z ikke er et alternativ for de fleste.

Om du ønsker deg en elbil med god rekkevidde til en mer realistisk pris, er det andre biler i rekkeviddetesten som vil passe bedre for deg.

For å finne ut hvilke elbiler som gir deg mest rekkevidde for pengene, har vi sett på hvor mange kroner du betaler per kilometer i de ulike bilene. Utregningene er basert på prisen på testmodellene og hvor langt bilene kjørte i rekkeviddetesten.

Usikker på hvilken bil du bør velge?

Snakk med en av våre eksperter! Som NAF-medlem kan du hjelp fra våre biltekniske rådgivere.

Smilende mann i blå skjorte

Vant igjen

Bilen som gir mest rekkevidde for pengene i vintertesten 2024 er MG4, med 948 kroner per kilometer.

elbil
MG4 gir mest rekkevidde for pengene.

MG4 kjørte nesten 400 kilometer i rekkeviddetesten, som plasserte den midt i feltet når det gjelder rekkevidde. Samtidig er MG4 den billigste bilen i testen, med en pris på testmodellen på 379.000 kroner.

De tre bilene med lavest pris etter MG4 – Jeep Avenger, Peugeot e-308 og Opel Astra – stanset alle over 100 kilometer tidligere enn MG4.

tre elbiler
Jeep Avenger, Opel Astra Sports Tourer og Peugeot e-308 Combi var blant de billigste bilene i testen.

Av bilene som kjørte lenger enn MG4 i testen, var den billigste Hyundai Ioniq 6, til en pris på 530.825 kroner.

Også i sommertesten 2023 var MG4 den bilen som ga mest rekkevidde for pengene.

Topp og bunn

Nevnte Hyundai Ioniq 6 kjørte tredje lengst i vintertesten 2024, med 467,8 kilometer, og havnet på andreplass på listen over biler som gir mest rekkevidde for pengene.

elbil
Hyundai Ioniq 6 gir mye rekkevidde for pengene.

På tredjeplass kom Tesla Model 3, med en pris på 533.626 kroner og 441 kjørte kilometer i testen.

NAF Billån

Drømmer du om ny bil?

Med NAF Finansieringsbevis har du finansieringen i orden og kan slå til på et godt bilkjøp, når riktig bil dukker opp.

Søk om NAF Billån og realiser bildrømmen!

Bunnen av listen er dominert av de dyreste bilene. Lotus Eletre var blant bilene som kjørte lengst i testen, med 464,6 kilometer, men gir likevel minst rekkevidde for pengene grunnet en svimlende prislapp på 1.754.052 kroner.

elbil
Lotus Eletre kjørte fjerde lengst i rekkeviddetesten, men med en prislapp på 1.754.052 kroner, er den bilen i testen som gir minst rekkevidde for pengene.

Også Ford F-150 Lightning (1.183.000 kroner), Mercedes-Benz EQE SUV (1.218.816 kroner) og Audi Q8 e-tron (1.023.100 kroner) er blant bilene som gir minst rekkevidde for pengene.

Dette er El Prix

To ganger i året tester Motor og NAF rekkevidden og ladehastigheten til elbiler i Norge. Testen gjennomføres sommer og vinter, og utvides med nye modeller etter hvert som de kommer på markedet.

Biler i rekke om vinteren
Testbiler på rekke og rad

Del 1: Alt om El Prix vinter 2024

Hvordan ladet bilene og hvor langt kjørte de under vinterens rekkevidde- og ladetest? Her får du hele oversikten.

elbil

Del 2: El Prix 2024: Nykommer kjørte fra Tesla

Vi er vant til at Tesla kjører lengst i våre rekkeviddetester, men i vintertesten 2024 måtte Tesla Model 3 se seg slått av en bil du trolig aldri har sett før.

Lotus Eletre ved ladestolpen

Del 3: En ladethriller av de sjeldne

Vinterens ladetest skulle vise seg å by på mer enn bare en ny laderekord. Her har det skjedd ekstremt mye, og det bare siden i sommer!

Du leser nåelbiler

Del 4: El Prix: Disse elbilene gir mest rekkevidde for pengene

Er du på jakt etter en elbil med god rekkevidde på vinteren, men som ikke sprenger budsjettet? Da er denne listen for deg.

Testbiler på rekke og rad

Del 5: Så lang er rekkevidden i praksis vinter 2024

De færreste kjører elbilene helt tomme for strøm. Se hvor langt vinterens testbiler kommer når de har 10 prosent igjen på batteriet.

Elbil kjører på vei

Del 6: Store forskjeller: Så langt kjører elbilene etter 0 prosent

Selv om elbilen viser 0 prosent, er ikke nødvendigvis batteriet helt tomt. Men hvor langt du kan kjøre etter 0 prosent, varierer stort.

to menn står ved ladestolpe og biler

Del 7: Lade ved 10 eller 30 prosent? Her kan du spare mye tid

Hvis du skal hurtiglade elbilen så den kan kjøre 20 mil til, kan det være mange minutter å spare på å starte ladingen ved 10 istedenfor 30 prosent.

Elbil ved ladestasjon

Del 8: Glem bilens makseffekt – her er ladetallet du bør bry deg om

Bilprodusenter oppgir den maksimale ladeeffekten til en elbil, men dette sier lite om hvor raskt bilen egentlig lader.

Elbiler

Del 9: Disse elbilene gir deg lavere strømutgifter

En elbil med lavt forbruk trenger mindre strøm for å kjøre, som betyr lavere strømutgifter for deg. Her er bilene i vinterens rekkeviddetest med lavest forbruk.

Gul Jeep Avenger kjøres på vekta

Del 10: Slik gikk det da vi veide årets testbiler

Hvis du pleier å fullpakke bilen, bør du styre unna flere av årets testbiler.

Elbiler

Del 11: 12 nye elbiler i familiebiltest – se hvilke som imponerer

Vi har testet hvilke nye elbiler som egner seg best som familiebiler, med kriteriene pris, plass, nyttelast, rekkevidde, forbruk og ladehastighet.

Publisert: 14. februar 2024

Sist oppdatert: 6. mars 2024

Kasper Furulund Frøjd,

Fant du det du lette etter?