To ganger i året tester vi:
- Den faktiske rekkevidden til elbiler på vinter- og sommerføre.
- Hva som skjer når elbilene går i strømsparemodus.
- Hvor raskt bilene lader fra 10 til 80 prosent.
Se alle resultatene fra rekkeviddetestene og ladetestene
El Prix-nyhetsstudio
På våre El Prix-sider finner du all informasjonen om den siste rekkevidde og ladetesten. Følg med på oppdateringer, se nærmere på testbilene, still oss spørsmål og få svar på det du lurer på.
Test av elbilens rekkevidde:
To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden til elbiler i Norge. Testen gjennomføres sommer og vinter, og utvides med nye modeller etter hvert som de kommer på markedet.
Testresultat
Samlesider for vår test av rekkevidde:
2022 | Sommer: Storfavoritten klarte ikke å slå Teslas rekor
2022 | Vinter: Ingen klarte lovet rekkevidde
2021 | Sommer: Familie-SUVene innfrir på rekkevidde om sommere
2021 | Vinter: Redusert rekkevidde, men nykommere imponerer
2020 | Sommer: Rimelige nykommere leverer på rekkevidde
2020 |Vinter: Kortere rekkevidde enn det produsentene lover
Test av ladehastighet:
Samtlige biler i vår rekkeviddetest, blir også kjørt til en ladestasjon for å teste hvor lang tid det tar å lade elbilen til 80 prosent.
Bilene kjøres på motorvei i høy hastighet i minst to timer til batteriet er under 9 prosent. Det gjør vi for å kjøre batteriet varmt og dermed skape så optimale forhold som vi kan under ladetesten.
Testresultat
Samlesider for vår test av ladehastighet:
2022 | Sommer: Lave sommertemperaturer senket ladehastigheten
2022 | Vinter: Nykommer fikk kuldesjokk i NAFs ladetest
2021 | Sommer: Raskere lading, men målestandard mangler
2021 | Vinter: Nye biler lader fortsatt på bare 50 kW
2020 | Sommer: Noen lader lynraskt, andre holder ikke hva de lover
2020 | Vinter: Krevende å få batteriet varmt nok på vinteren